Pop-reggae-charmøren lod musikken tale for sig selv

Shaka Loveless, Smukfest, Stjernescenen

”Når jeg læser anmeldelser fra Smukfest, synes jeg, at overskrifterne mest har handlet om, hvilke gæster og gimmicks, kunstnerne havde med. Der står ikke ret meget om, hvad det egentlig handler om – musikken,” siger Shaka Loveless, da hans koncert fredag eftermiddag på Stjernescenen lakker mod enden. Nu skal man jo læse mere end overskrifterne, men jeg har fanget pointen, om end jeg personligt ikke føler mig voldsomt truffet.

Lad os da endelig holde fokus på det musikalske og i den forbindelse nævne, som han selv gør, at Loveless har medbragt fem musikere, hvoraf flere er nogle, han har spillet sammen med i mange år: Guitarist Lasse Boman, keyboardspiller og guitarist Henrik Hamilton, trommeslager Birk Nevel, keyboardspiller Andreas Hagedorn Jespersen og bassist og fødselar Carl-Erik Riestra, hvoraf alle undtagen Nevel også synger kor. En velspillet enhed, der sammen kan få musikken til at swinge solidt i det spændingsfelt mellem pop og reggae, hvor Loveless huserer.

Loveless lægger solidt ud med hittet ”Dengang du græd”, der hurtigt får gang i publikum, der vifter med hænderne fra side til side, selvom klokken kun er 14, og det for manges vedkommende sikkert stadig er morgen. Reggae-off-beat-feelingen forstærkes på den næste sang, ”Kommer over det”, hvor man godt kan ærgre sig lidt over, at det ellers så velspillende band ikke har en rigtig blæsersektion, men nøjes med blæserlyde fra et keyboard. Til gengæld er Shaka Loveless i topform i front med sin forholdsvis store stemme, der fraseringsmæssigt også ligger et sted mellem pop og reggae, med en diskret melankolsk undertone. Han byder også på en storsmilende attitude, løben frem og tilbage på scenen og konstante opfordringer til publikum om fællessang, -klap og håndviften.

”Sidste år holdt vi pause, fordi der var nogle, der sagde, at det skulle man gøre for at holde prisen oppe om vinteren. Ja, det sagde de. Det gør jeg aldrig igen, for det er jo det her, det hele handler om,” smiler Loveless og ligner en mand, der mener det. Han er da også, som han senere siger, vokset op i Alken få kilometer fra Skanderborg, og ”på Skanderborg har jeg gjort mange ting for første gang,” som det kommer fra ham med et smørret grin.

”Hvad er det egentlig, du vil?” præsenteres som en slags protestsang, måske fordi den indeholder linjer som ”tyrannerne har vi selv valgt”, ”Hvis vi ikk’ står for noget, så falder vi for alt” og ”Gør kun noget, hvis det betaler sig”. I det hele taget er der en del at komme efter i Loveless’ tekster, og det gælder også for den smukke ”Velkommen hjem”, skrevet og indspillet sammen med Suspekt til støtte for hjemvendte danske veteraner, der ikke altid bliver taget godt imod, når de vender tilbage fra krigen med ar på krop og sjæl.

Desværre glimrer Suspekt ved deres fravær, selvom de skal spille på Smukfest senere i dag, og Loveless synes åbenbart ikke, han vil rappe deres passager, selvom han faktisk viser sig som en udmærket rapper på ”Lille hjerte”, hvor det så er den fraværende duetpartner Ankerstjerne, hvis parti han overtager. I det hele taget har Loveless lavet ganske mange duetter gennem tiden, med blandt andre Johan Olsen og Simon Kvamm, men kun én af duetpartnerne er med i bøgeskoven, nemlig Pede B, der er tændt på ”Svimmel”. ”Jeg har ikke kronprinsen med, men til gengæld har jeg kongen af dansk freestyle-rap,” som Loveless drilsk fortæller.

Nu skulle det her dog ikke handle for meget om gæsterne, hverken de fra- eller tilstedeværende, så lad os nøjes med at konkludere, at Shaka Loveless og band gjorde det glimrende med velskrevne sange, godt musikerhåndværk og et publikum, der var klar. ”Jeg kommer tilbage næste år, og hvis I ikke vil høre mig, finder jeg bare et andet band at spille med,” smiler Loveless ved koncertens afslutning. Han skal være så hjertelig velkommen.

Dengang du græd

Kommer over det

To mod verden