Vederkvægende vokalharmonier og stort potentiale

Northern Assembly, Smukfest, Sherwoodscenen

Programmet på Smukfests lille scene Sherwood er en blandet landhandel af bingo, radio- og tv-programmer, coverbands og så musikere med eget materiale. I sidstnævnte kategori finder vi den dansk/engelsk/færøske folk-pop-kvartet Northern Assembly, der har en ep og et fuldlængdealbum på gaden.

Gruppen består af de to sangere Andreas Bevan og Dina Danielsdottir, der også spiller henholdsvis guitar – både elektrisk og akustisk – og mandolin/keyboard. De bliver suppleret af trommeslager og korsanger Jens Hedegaard og kontrabassist og korsanger Jesper Smalbro, der alle fire står på rad og række forrest på scenen, og de kommer også alle langt ud over scenekanten til et mellemstort publikum, der undervejs udtrykker mere og mere begejstring.

En af bandets fremmeste kvaliteter er samspillet mellem de to forsangere, der skiftevis synger duetter, i korharmonier og med den ene i front i de respektive sange. De har begge meget smukke, ret lyse stemmer, men i den første håndfuld sange ligger Dina Danielsdottir lige lovlig lavt i mikset. Det bliver der dog lavet om på, og herfra er koncerten en ren fornøjelse. Danielsdottirs sprøde mandolin ligger klart i lydbilledet og går i tæt samspil med den fingerspillede guitar, mens Jens Hedegaard betjener sine trommer med både køller og trommestikker, ofte med kantslag.

Sangene er yderst melodiske og har ofte en eftertænksom undertone, uanset om tempoet er lavt, medium eller højt, og det er med bandets navn i betragtning oplagt at tale om den så højt besungne nordiske melankoli. Numrene handler da også om blandt andet at være langt hjemmefra, noget de to sangere med rødder i henholdsvis England og Færøerne og for Danielsdottirs vedkommende en opvækst i blandt andet Etiopien kan tale med om. Flere tekster har desuden bibelske referencer, og der kan vist ikke herske nogen tvivl om, at det er kristne musikere, vi her har at gøre med, uden at en tvivler som undertegnede føler sig det mindste uvelkommen.

”Da vi spillede på Smukfest for to år siden, på KærligHeden, kom der fem personer, så det går fremad,” siger Dina Danielsdottir på et tidspunkt, og det forstår jeg godt, for Northern Assembly har mange kvaliteter. Blandt koncertens højdepunkter er kærestesangen ”To Be True” med smægtende fingerspilsguitar og den smukke ”Remember” om altid at huske lyset frem for mørket – det lyder mindre banalt fra scenen, end når jeg skriver det. Og ikke mindst afslutningsballaden ”Death, Won’t You Marry Me”, som trods titlen ikke er en sang om dødslængsel, men blot om at acceptere, at vi alle skal dø, før eller siden. Fire store stjerner herfra til et orkester, som jeg har set for første, men bestemt ikke sidste gang.

Man to Man

Through My Window

One Day