Vikarer vendte mangel til en styrke

Chinah, Wonderfestiwall, Ankermyr

Vikarer vendte mangel til en styrke

Wonderfestiwall er desværre blevet ramt af en aflysning, og den ellers fremadstormende unge danske sangerinde Jada må desværre melde forfald i sidste øjeblik. I stedet er elektropopgruppen Chinah blevet hentet ind. I studiet er de en trio, men live er de normalt en kvartet inklusive en trommeslager. Grundet den korte trist – de blev booket dagen før koncerten – har de dog ikke haft mulighed for at tage deres trommeslager med, og i stedet stiller de op i kerneformationen: Sangerinde Fine Glindvad, keyboardspiller og elektronikbetjener Simon Andersson og guitarist/bassist og elektronikbetjener Simon Kjær, og alle beats leveres af en trommemaskine. Det hele begynder lidt akavet med knas fra elektronikken, og så synger Fine Glindvad det første nummer liggende på en rød plyssofa. Det er bogstavelig talt lige lovlig tilbagelænet og i mine øjne ikke den optimale måde at komme publikum i møde på, men hun får dog rejst sig og gennemfører det meste af koncerten stående – og har i øvrigt en fremragende, let sensuel, ren, lys og luftig popvokal.

Samtidig kommer der styr på lydproblemerne, og Chinah viser faktisk nye og spændende takter i deres trommeløse version. Sættet begynder med en stribe nye sange, hvor de elektroniske beats støjer ganske heftigt (altså bevidst), og sat over for Fine Glindvads spindelvævsfine vokal danner det en interessant kontrast, som jeg ikke tidligere har oplevet hos gruppen, hverken live eller i de indspillede versioner. Det nye nummer ”Adrenaline” har både vibrato-guitar og et maskingeværlydende beat, som sender mine tanker i retningen af Portisheads ”Machine Gun”, og det er i denne sammenhæng ment som en kompliment. Gruppens tidligere diskrete r&b-associationer synes til gengæld noget nedtonede.

Vi bliver dog heller ikke snydt for velkendte og melodiske hits som ”Can’t Remember How it Feels”, ”Even Love” (hvor el-bassen også udgør en fin kontrast til det elektroniske univers) og ”Away from Me”, inden Chinah siger farvel med deres til dato stadig bedste sang, den ualmindeligt iørefaldende ”All Your Words” med det fiffige synth-tema. Sangen afrundes med en støjende guitaroutro, og dermed slutter Chinah på et anderledes højt niveau, end de begyndte, og de er tilsyneladende inde i en spændende udvikling – også selvom det muligvis lige i dag skyldes faktorer uden for gruppens egen kontrol.

Yeah Right

Obsessed

Loops