Soulet elektropop med stort potentiale – men få jer et liveband, venner

Fool, Wonderfestiwall, Sletten

Det er en lokal fyr, der står i front for elektropop/r&b-duoen Fool. Sanger Andreas er fra Svaneke, og måske derfor er publikum mødt talstærkt op ved campingscenen på Sletten, hvor pladsen er ganske fyldt. Duoen har da også få kort tid fået adskillige hits, nærmere betegnet ”Live a Little”, Outcast”, Strapped” og ”Live a Little”, der alle er blevet streamet mere end en million gange alene på Spotify.

Fools andet medlem er trommeslager, keyboardspiller og programmør Jabs. Han er dog trods kunstnernavnet pæredansk, med det borgerlige navn Rasmus Jarby, og det er altså ikke derfor, at cirka halvdelen af det, Andreas siger til publikum er på engelsk. Det er irriterende, fordi man får indtrykket af, at gruppen mentalt allerede befinder sig på de internationale scener, og det gør de altså ikke endnu, men de har absolut potentiale. Dels kan de lave iørefaldende elektropopsange med et strejf af soul, dels er de to mand på scenen glimrende musikalske håndværkere.

Jaabs er en dygtig og alsidig trommeslager, der også indleder koncerten helt alene, og Andreas er en fremragende sanger med en fyldig, ret lys stemme med de helt rigtige soulpopfraseringer. Han ligger ikke langt fra Emil Goll fra Scarlet Pleasure, der i øvrigt spiller på festivalens store scene kort efter, at Fool er gået i gang. Gruppen har da heller ikke problemer med at få sat gang i publikum, der synger med af fulde hals på deres hits. Til gengæld er det overraskende begrænset, hvor mange der vil lyse med deres telefoner i en endnu uudgivet ballade. Måske er de bange for at løbe tør før strøm?

Ærgerligt er det til gengæld, at så stor del af musikken ligger på backtrack. Alt, hvad der hedder keyboard og guitar er præindspillet, bortset fra i den omtalte ballade, hvor Jazz forlader sit trommesæt for at spille så udmærket på det el-klaver, der ellers står ubrugt på scenen i resten af koncerten. Det skyldes formodentlig, at gruppen endnu har beskeden liveerfaring, men jeg vil varmt anbefale dem at udvide med minimum keyboardspiller og gerne også en guitarist. Så kan bussen køre for alvor, for de har sangene, sangeren og trommeslageren til det – rigtig god fornøjelse og arbejdslyst!