Popdivaen var god nok, men er hørt bedre

Medina, Wonderfestiwall, Ankermyr

Medina har været ramt af nogen modgang på det seneste, hvor både en narkodom og faldende hitlisteplaceringer på det hjemlige marked har fået den ellers så succesfulde popstjerne til at skinne mindre klart. Til gengæld har hun fået sit største hit i England til dato med sangen ”First Time” med den engelsk-tyske elektronikaduo M-22. Det går med andre ord op og ned i showbiz, som Franz Beckerlee fra Gasolin’ så rammende sagde det, da han tjekkede ind på bistandskontoret tre måneder efter Gasolin’s opløsning i 1978.

Medina har aldrig været den store anmelderdarling, og jeg har personligt heller ikke været den store fan, men må dog indrømme, at hun kan et eller andet – hendes melankolske stemme er ganske smuk, i hvert fald i studieudgaven, og hun og hendes samarbejdspartnere kan skabe særdeles iørefaldende popsange, ofte med brug af kombinationen af vemodige mol-akkorder og et dansevenligt beat. Så må man leve med, at de dansksprogede tekster ofte er noget uelegante, for nu at sige det pænt. Det skal dog ikke forhindre mig i at møde frem til aftenens koncert med et åbent sind.

Koncerten bliver skudt i gang med et kvarters forsinkelse, dog af årsager, som Medina og hendes folk er helt uden skyld i, nemlig et lynnedslag tæt på scenen tidligere på aftenen under Mews koncert, som tvang bandet til at forkorte deres optræden grundet teknisk nedbrud. Den efterfølgende koncert med Kakkmaddafadda fandt dog sted uden de store problemer, men nu er der altså atter noget, der driller. Til gengæld er både torden og regn drevet forbi, da Medina og hendes fire musikere på guitar, bas og to gange keyboard indtager scenen klokken 23.45 foran et kæmpemæssigt scenebanner med Medinas karakteristiske logo, som også gentages på de podier, musikerne står på – hvis man skulle være i tvivl.

Sangerinden begynder med ”Giv slip”, og … måske giver hun for meget slip, måske for lidt, men jeg synes ikke helt, vokalen sidder, hvor den skal. Den virker presset og lidt mere hæs, end godt er, og Medinas tekstudtale er heller ikke særlig tydelig. Ganske vist er hendes tekster som nævnt ikke i Nobelprisklassen, men derfor må man jo godt kunne høre, hvad der bliver sunget. Det bliver lidt bedre i de følgende numre, men helt skarp fremstår vokalen aldrig, slet ikke hvis man sammenligner hende med sangerinderne Fine Glindvad fra Chinah og dennes søster Amanda fra Jærv, der begge har leveret noget mere overbevisende vokalpræstationer tidligere på årets Wonderfestiwall. Måske er Medina selv klar over, hvor det bærer hen, for hun lader godt nok publikum synge for alene mange gange. Til gengæld kan man da glæde sig over, at vokalen er live, modsat eksempelvis Britney Spears’ mimeshow på Smukfest i sidste uge.

Bandet spiller til gengæld problemfrit, om end måske en smule anonymt, men her skal Medina atter roses for at medbringe et liveband i en genre, hvor der ellers ofte bruges backtrack i større eller mindre grad. Især lyser den akustiske guitar op på sange som ”Mest ondt” og ”Jalousi”. Hendes backingvokaler er dog præindspillede, for hun har ikke medbragt nogen korsanger, men der høres jævnligt kor over højttalerne.

Sætlisten består ikke overraskende af hit på hit på hit fra og med 2009-gennembruddet ”Kun for mig”, udelukkende det dansksprogede materiale, og der er som nævnt noget at synge med på. Samtidig virker Medina oprigtigt begejstret for at spille på Bornholm, og hun taler meget til publikum mellem sangene og beder endda lysmanden om at skrue ned på spotlyset, så hun bedre kan se sine fans. En noget mere imødekommende attitude end den køligere diva, som Medina tidligere har fremstået som live, og det klæder hende også at være fuldt påklædt, så man ikke får den tanke, at det er noget andet end musikken, der har hendes højeste prioritet.

Til gengæld er Medina hørt synge live bedre end i aften. Jeg fristes til at sige, at hun jo kan have en dårlig dag, men det var stort set på samme niveau for en uge siden på Smukfest, men så kan hun jo have en dårlig uge. ”Vi er mange, der altid har så travlt med at slå hinanden i hovedet med, at det, vi gør, ikke er godt nok,” siger Medina som introduktion til sangen ”Når intet er godt nok”, så jeg næsten helt får medlidenhed med hende. Medina er absolut god nok, men hun kan gøre det bedre, end det vi har oplevet i aften.

Giv slip

Lyser i mørke

Det ku’ være mig