Elektrorockfest i farver

Carpark North, Wonderfestiwall, Ankermyr

Elektrorockfest i farver

Arkivfoto

Carpark North er det sidste livenavn på Wonderfestiwalls hovedscene Ankermyr, og de har taget det store skyts med. Gruppen var sidste år på en regulær arenaturné og spillede i blandt andet Royal Arena, og scenografien er nogenlunde den samme i dag. Det betyder blandt andet en kæmpemæssig storskærm, heftigt lysshow og som noget nyt også nogle bevægelige rammer, som gruppen bruger til at nuancere det i forvejen avancerede lys-setup.

Udtrykket er dog heldigvis ikke form uden indhold. Den pompøse, men heldigvis melodiske elektrorock er stadig i hovedfokus og bliver som altid leveret af sanger og guitarist Lau Højen, bassist og keyboardspiller Søren Balsner og trommeslager Morten Thorhauge samt bandets faste livemusiker, Anders Birk på keyboard og guitar lidt i baggrunden – jeg forstår ikke, hvorfor han ikke for længst er ophøjet til officielt medlem. Heller ikke hvad instrumenterne angår, er der sparet på gimmicks’ene. Vi får som sædvanlig lysende keyboards og Søren Balsner lejlighedsvis spillende på keytar, altså et keyboard, man spænder om nakken som en guitar.

Gruppen lægger ud med den pumpende rocksang ”Raise Your Head” fra deres seneste album, sidste års Hope, og Lau Højen har ingen problemer med at få publikum til at løfte hverken hoveder eller hænder, og stemningen stiger yderligere, da hittet ”Human” følger, mens storskærmen viser detaljer fra sangens bemærkelsesværdige video med de mange skolebørn. Det musikalske håndværk er på højt niveau, og lydkvaliteten er fremragende. Sættet fortsætter med sange fra især den nyere del af bandets bagkatalog. ”Burn It” er et højdepunkt med slet skjulte citater fra Harold Faltermeiers instrumentale 80’er-klassiker ”Axel F”, og midtvejs i sættet får vi også et par dansksprogede sange, noget som Carpark North er begyndt at eksperimentere med på deres seneste album. Det fungerer faktisk ganske fint, om end stemningen pludselig bliver en kende dyster, når Lau Højen synger om sin mors kræftsygdom og død på balladen ”Håb” – en sang, der både udtrykker sorg og, som titlen indikerer, håb.

Snart er vi dog tilbage i det festlige hjørne med blandt andet hittet ”32” med duetpartneren Stine Bramsen på storskærm, mens Lau Højen får den kvindelige del af publikum til at synge hendes partier. I det hele taget har bandet ingen problemer med at få folk til at synge, klappe eller hoppe med, og Lau Højen udviser beundringsværdig crowd control i bedste Simon Kvamm-stil, ikke mindst under hits som ”Transparent and Glasslike”, ”Best Day” og ”Save Me From Myself”. Faktisk er jeg helt overrasket, da koncerten ikke slutter med konfettiregn, hvilket ellers ville have været oplagt. Et par af gruppens mindre fængende sange i form af ”Right Where I Want” og ”Heroes” trækker en smule ned, men ellers er der dømt elektrorockfest i farver og en passende afslutning på livemusikken på hovedscenen på en velgennemført Wonderfestiwall.

Raise Your Head

Human

Burn It