Verdenspremiere var en kunstoplevelse

Blue Foundation, RECession Festival, Radar, Aarhus

Verdenspremiere var en kunstoplevelse

Anmeldt af Kristina Grønning | GAFFA

Det er et fredagsstemt publikum, der er mødt op på spillestedet Radar i anledning af årets RECession Festival. Barens travle salg i løbet af aftenen har efterhånden fået sin effekt på det festlige publikum, der kaster forventningsfulde blikke op mod scenen, hvor der er sat et kæmpe bord op.

MacBook'en står slået op og klar og er omgivet af elektronisk udstyr, som lover, at vi har en elektronisk rejse i vente. Lyset dæmpes, et kæmpe lærred bag scenen lyser op i en farverig pixelgrafik, og aftenens hovedpersoner indtager selvsikkert deres plads bag deres mixerpult. Blue Foundation er atter tilbage i Danmark og giver aarhusianerne fonøjelsen af at overvære verdenspremieren på deres kommende instrumentale album A Silent Dream, som udkommer til november.

Publikum bliver budt hjertelig velkommen af Bo Rande, den ene halvdel af dreampop-duoen, der meddeler, at koncerten byder på musik, der aldrig er blevet spillet før. Han tilskynder folk til at rykke tættere mod scenen og ønsker os en god tur.

Trods stort mandefald gennem tiderne beviser den resterende duo, at de stadig står stærkt på egen hånd. Musikken er bestående af dybe, tunge beats og enkelte syngende fraser fra Tobias Wilner, mens Bo Rande leverer bløde melodiføringer og drømmende lydlandskaber. En velovervejet lyd, der hviler i sig selv, og selvom duoen står trygt gemt væk bag pulten, lykkedes det stadig at fange det tilstedeværende publikum, der umuligt kan stå stille til de elektroniske kompositioner.

Sættet består denne gang af ingen iørefaldene popsange eller gamle kendinger såsom gruppens internationale hit "Eyes On Fire". Men Wilner og Rande femviser dog stadig bagkataloget i form af musikvideoer til singler såsom "Blood Moon" og den seneste "Brothers & Sisters", der bliver projiceret op på lærredet, der sammen med duoens silhuetter giver musikoplevelsen en cinematisk dybde.

Verdenspremieren byder på alt fra en drømmende og sfærisk stemning, til det mere dystre udtryk samt decideret rave, der især falder i de festglade tilskuers smag. For det er nemlig denne gennemtrængende stemning af fest og ballade blandt publikum, der til tider også forhindrer de mere delikate og yndefulde momenter i at komme til sin fulde ret og nå ud til hele salen. Manglen på publikumskontakt præger også sættet, der uden pauser fører os fra det ene nummer til det andet, hvilket får optrædelsen til at virke en anelse langtrukken.

Dette fik Bo Rande dog mælet så snart de indtog scenen: "Vi kommer ikke til at sige så meget, men lader i stedet numrene flyde ind i hinanden". Og monstro det ikke er det, der medvirker til at efterlade tilskueren i en kunstnerisk og opløftende tilstand.

Blue Foundation gav Radar en musikalsk såvel som cinematisk oplevelse på et nyt kunstnerisk niveau. Det var en fornøjelse at få en forsmag på det kommende album bestående af den elektroniske lyd, der vil bane vejen for duoens videreførelse af Blue Foundation.