ANMELDELSE: Musikalsk midnatssol fra morgenstunden

Mari Boine, Tønder Festival, Telt 2

Tønder Festival har i år fokus på musik fra oprindelige folkeslag, og en af repræsentanterne er den samiske sangerinde og sangskriver Mari Boine. Hun udgav sit debutalbum i 1989, har siden optrådt i store dele af verden og har modtaget en lang række priser, blandt andet Nordisk Råds Musikpris. Jeg må indrømme, at jeg aldrig har oplevet hende live før, men det er jeg glad for, at jeg fik lejlighed til, for sikke da en oplevelse.

Trods det tidlige spilletidspunkt klokken 10.30 er Telt 2 pænt besøgt, da Mari Boine går på scenen. Hun har medbragt fire musikere på guitar, bas, trommer/slagtøj og keyboard, og den musik, de fremfører, er en slags blanding af samisk folkemusik og poprock i den mere eftertænksomme afdeling. Hovedparten af sangene er på samisk, og dermed forstår hovedparten af publikum ingenting, og kun i nogle få tilfælde fortæller Boine, hvad teksterne handler om – blandt andet, at vi skal passe på Moder Jord. Musikken og ikke mindst stemmen taler dog i den grad for sig selv. Marie Boine har en meget smuk, stor og ren stemme, der kan nå op i de højeste luftlag, så man føler, at man kigger direkte ind i midnatssolen, når man lytter til hende. Det er smukt og blændende som det område i det nordligste Norge, som hun kommer fra (antager jeg, jeg har desværre kun set det på film). Vokalen kunne måske minde lidt om færøske Eivør, eller rettere omvendt, da Eivør er noget yngre end Marie Boine.

Sangene er langsomme og skiftevis let vemodige og diskret groovy, ofte med crescendo-opbygninger mod slutningen, og det er en glæde at opleve trommeslagerens heftige spil på tam’erne og hihatten, der har påspændt små klokker og rasleting. Guitaristen skifter mellem elektrisk og akustisk guitar, og hans soloer på den elektriske er præget af få, men stemningsfulde toner og ditto effekter. Og så har keyboardspilleren en computer, som IKKE er en Mac – det er vist første gang nogensinde, jeg oplever det til en koncert.

Sættet byder også på to engelsksprogede sange fra Boines seneste album, hendes første på engelsk. Først ”This is My Heart” med en næsten funky keyboardbas og senere ”Some Say I Got Devil”, en fortolkning af 60’er- og 70’er-sangerinden Melanies (”ikke hende fra Spice Girls”) sang om at føle sig utilpasset, noget, om den unge Mari gjorde, da hun voksede op i et strengt kristent, pietistisk miljø. Hun slutter med den akustiske og meget smukke ”Elle” fra en 10 år gammel samisk film. En stor og kulturberigende oplevelse – og forhåbentlig ikke sidste gang, jeg kommer til at opleve den smukke samiske stemme.