Glat hud, hærget vokal

Parker Millsap, Tønder Festival, Open Air

Glat hud, hærget vokal

Årets Tønder Festival har budt på mange musikere med brede hatte, uplejede skæg, slidte jeans og skævtrådte cowboystøvler, men i tilfældet Parker Millsap skal man ikke skue hunden på hårene. Den unge amerikanske singer-songwriter er af udseende en vaskeægte pretty boy i bedste Bieber-stil, men når han åbner munden, lyder det, som om han børster tænder i whisky og spiser cigaretter til morgenmad.

Millsap optrådte også på Tønder sidste år, hvor han blev godt modtaget, og nu er han tilbage med sine tre musikere på bas, trommer og skiftevis el-guitar og violin. Han spiller selv elektrisk guitar, herunder adskillige soloer med solid forvrængning, og han er god til det. Han er også en gedigen sangskriver i et udtryk, der blander rock, blues, country og folk – americana, om man vil.

Sangskriveren begynder i højt tempo med den testosteron-pumpende ”Hades Pleads”, men ellers er mange af hans sange langsommere, men sjovt nok relativt korte. Dér, hvor man tror, at nu kommer der en lang, blueset guitarsolo, får vi kun nogle få takter, og på 75 minutter når holdet at spille hele 22 sange. Et af højdepunkterne er balladen ”Singing to Me” med smukt klagende violin og en tekst om at have musikken som redning, når alt andet svigter. Et andet er den vuggende ”The Very Last Day”, som omhandler dommedag, der hos Millsap ikke er en klimakatastrofe. Det er den gamle atombombe, han har fundet frem igen, men i disse tider, hvor både Donald Trump om Kim Jong-Il truer med at trykke på den røde knap, giver det på sin vis mening med følgende apokalyptiske linjer: ”Ain’t no sweet chariot is gonna come / For to carry everybody home / No instead it’s gonna be a bomb / And here it comes…”

Mod slutningen af koncerten får vi et par sange for blot guitar og violin, og intensiteten stiger yderligere, og den bliver bevaret, da bandet kommer tilbage med blandt andre ”Truck Stop Gospel”, et skarp portræt af en missionær, der bliver fristet på farten i sin lastbil. Parker Millsap er absolut værd at følge fremover – hvis stemmen ellers holder.