Addis Pablo
Majestic Melodies

Æblet falder ikke langt fra stammen på ny dub EP med Addis Pablo

Download / Addis Pablo Music/DubShot Records/Rockers International
Udgivelse D. 07.09.2018
Henrik Bæk

Da den unge jamaicanske musikinteresserede Augustus Pablo tilbage i begyndelsen af 1070erne trådte ind i den lokale pladepusher i Kingston med en lånt melodica under armen havde han ingen anelse om, hvad det skulle få af betydning for reggaemusikkens udvikling. Ejeren af pladebutikken spurgte Pablo, om han kunne spille på det lidt barnlige instrument, hvilket Pablo bekræftede og kort efter var han i studiet. Det var i 1971 da Pablo kun var 17 år.
I 1976 udsendte Pablo i samarbejde med dub-pioneren Osbourne Ruddock - bedre kendt under navnet King Tubby - det ikoniske album King Tubbys Meets Rockers Uptown, der med sine sublime dubs på mange måder var forud for sin tid og som revolutionerede reggaemusikken.

Addis Pablo er søn af den legendariske Augustus, der desværre døde i 1999 som offer for en sjælden nervesygdom. Ligesom sin far spiller Addis melodica og i 2014 debuterede han med det eminente In My Father’s House og nu fire år senere er han klar med den selvproducerede EP Majestic Melodies.
Som arving til sin fars Rockers International label har han været et signifikant og spændende nyt navn I den såkaldte reggae revival, hvor en ny generation af spændende reggaekunstnere er blomstret op. Udover egne soloprojekter, har Addis medvirket på indspilninger med musikkollektivet Suns of Dub, Chronixx, Sizzla, Protoje, Kabaka Pyramid, Sting & Shaggy.

Den nye EP indeholder originale numre fra Equiknoxx Musics Majestic Melodies Mixtape, der blev udsendt tidligere på året. På EPen får man til gengæld numrene i deres fulde versioner, hvor Addis medfødte evner synes at være gået direkte i arv fra hans kendte far. Addis bobler oplagt på numre som Universal Dub, Melodica Fiya og Nyabinghi Melody, der med sine drømmende og jagende melodica-melodier skaber det perfekte lydbillede udi dubbens fjerneste afkroge tilsat minimalistiske bas- og trommearrangementer. Lyden af fortidens ekkoer forplanter sig i kroppen som musikalsk meditation.

Sangerne Shanique Marie, Spliffy Dan, Ulo og Mr. Williamz sætter vokaler på nogle af numrene og sidstnævnte hylder Augustus på nummeret Can’t Forget (Pablo), hvor han passende synger: ’Can’t forget about Pablo, mi nuh talk Escobar, mi ah talk ’bout the great great Augustus.’

Det er godt Addis fortsætter stilen og det gør han overbevisende på Majestic Melodies.