Langtidsholdbare popformler på stribe

Jeff Lynne's ELO, Royal Arena

Langtidsholdbare popformler på stribe

Anmeldt af Carsten Skov | GAFFA

Man kan undre sig over, hvad det var, der gjorde en stribe for langt hovedparten 30-40 år gamle hits til livgivende pop for en fyldt Royal Arena denne søndag aften.

… og så er forklaringen måske såre enkel. Der skulle i hovedsagen kun to ingredienser til: et modent og aldeles veloplagt publikum samt ikke mindst en ferm popsnedker, der kunne fremføre hele 19 svendestykker. Electric Light Orchestra – eller Jeff Lynne’s ELO, som navnet er i dag – kunne på den måde rette op på det modne publikums så småt svigtende hukommelse om en fjern ungdoms sodavandsdiskoteker eller natlig aflytning af hitlister på Radio Luxemburg.

Der blev lagt ud med en både lydmæssigt og visuelt overrumplende ”Standin’ In The Rain”. Bagtæppet var en storskærm i fem paneler, der til fulde blev udnyttet aftenen igennem til at introducere et tæt sammenspillet ensemble – med Jeff Lynne i front. Selv om hans vokal aftenen sine steder stod en anelse fladt og metallisk i lydbilledet, så var der ikke tvivl om, at det var den karakteristiske Electric Light Orchestra-sound, der var aftenens mission.

Svigefulde kvinder

Med ”Evil Woman” blev der ikke ligefrem lagt op til forsoning mand og kvinde imellem. Så leverede ”All Over the World” straks mere imødekommende og glade strofer. En af flere sange fra Jeff Lynne og Electric Light Orchestra, som tilbage i 1980 gjorde soundtracket fra den – mildt sagt – jævne film ”Xanadu” til en salgssucces.

Der blev gravet flere ældre numre frem. I ”Showdown” fra 1973 var det endnu en gang en svigefuld kvinde, der var omdrejningspunktet, efterfulgt af det skarpe riff i ”Do Ya”, der oprindeligt blev  indspillet af The Move i 1971, mens Jeff Lynne og Roy Wood begge var medlemmer.

På den måde var det allermest nostalgiske hjørne dækket af, så der kunne gøres plads til et så nutidigt nummer som ”When I Was A Boy” fra 2015. En sang, der – bevidst eller ubevidst – viser, hvordan Jeff Lynne trækker på elementer fra Beatles-æraens virkemidler med sin egen originale sans for arrangement og for små og virkningsfulde twists i melodi.

Det var ikke en aften, der gjorde så meget plads til improvisationer og efterlod rum til at afsøge nye territorier. Næh, det var studieindspilningernes perfektionisme, der blev gjort levende af 13 musikere, herunder tre strygere, to på cello og en violinist. Sidstnævnte fik dog sit øjeblik helt fremme i rampelyset i introen til ”Livin’ Thing”. Jeff Lynnes efter min mening smukke samarbejde med George Harrison, Tom Petty, Roy Orbison og Bob Dylan i Traveling Wilburys fik sin plads i aftenens sætliste med ”Handle With Care”, og korsangeren Iain Hornal gjorde en aldeles hæderlig indsats som standin i de meget lyse strofer, som oprindeligt blev sunget af Roy Orbison.

Blå himmel og en velkendt variation over Chuck Berry

Et par sange mere om den håbefulde kærlighed, der er dømt til at ende ulykkeligt, blev det til med ”Sweet Talkin’ Woman” og lidt efter ”Telephone Line” om ham, der med knust hjerte stadig venter ved telefonen. Derefter blev dog sættet bragt til afslutning med mere muntre ord i ”Mr. Blue Sky” og en passende storslået finale.

… og så var der ellers stående ovationer og heftige klapsalver, men manglede der ikke noget? Var der ikke et enkelt nummer, der manglede i sætlisten? Ganske rigtigt. Bandet kom ind og det blev med en intro fra Beethovens 5. symfoni demonstreret, hvordan den klassiske musik kan sætte endnu mere gang i festen ved at gå i spænd med Chuck Berrys klassiker.

Der var ikke meget nyt at hente denne søndag aften, men det var heller ikke det, Jeff Lynne’s ELO lagde op til at levere – eller det, som publikum. Det var som nævnt genoplevelsen af den særlige Electric Light Orchestra-sound, fremført til publikums udtalte tilfredshed af det nærmeste, man kan komme på den ægte vare med Jeff Lynne i front.

Standin' in the Rain

Evil Woman

All Over the World