Nephew
Ring—i—Ring

Ringen er ikke sluttet

Album / Nephunited
Udgivelse D. 27.09.2018
Jens Dræby

Nephew er hverken et dårligt eller overvurderet band. Nephew blev helt fortjent folkekært, da de formåede at producere adskillige underfundige og letfordøjelige ørehængere på stribe, nøjagtigt som The Minds of 99 gør det nu. Det er et tydeligt vovestykke at skabe popmusik, der balancerer det folkelige med det interessante, for Nephew er snublet midt i dansen og daler nu langsomt ned i banaliteternes afgrund.

Der er tale om en opsamling af årets Ring-output med tre nye leflende, oversimple, kedsommelige skæringer, der bidrager til albummets forudsigelige tomgang. Selv når Nephew har været værst, har de evnet at skære sangene ind til benet og leget med egne begrænsninger. Sådan er det bare ikke på Ring—i—Ring. Ørediarré som samarbejdet med Nik & Jay kommer 10 år for sent på alle tænkelige faconer. Lyden og den elendigt miksede sang med "wavy wavy" og kvalt råbevokal er et glimrende eksempel på et band, der lader til at lave fedtede brune sammenkogte retter, så snart hele køkkenet står til rådighed.

Med Marie Højlund om bord, lysten til gamle salmer, genbrugens glæde, lommefilosofisk fnuller med ringe og en flok ep'er har hr. og fru Danmarks gamle yndlingsband bygget så mange tremmer om sit projekt, at sangskrivningen bliver som en ensom ulv, der traver i stressede ringe rundt i sit fangenskab. Alle finesser ryger simpelthen fløjten, når indskydelser som blot at synge "Dronning Margrethe" som omkvæd eller at namedroppe Pontoppidan som "den ægte Lord of the Rings" kommer med i gryden.

Det er ganske enkelt for svært at finde de små guldkorn midt i suppedasen, og derfor kan det nye album kun anbefales til fans med den bedst tænkelige solide musikalske fordøjelse.