Steffen Jungersen
Mig & Lemmy - en rock'n'roll-krønike

Rockfortællinger sat på autopilot

Bog / Vilhelm
Udgivelse D. 24.09.2018
Kristina Grønning

Journalist, forfatter, musikanmelder, rockredaktør, fuldtids headbanger og gennemsyret Motörhead-fan. Steffen Jungersen er tilbage med endnu en bog dedikeret til rocksamfundet. I ”Mig & Lemmy – en rock’n’roll-krønike” sparer Jungersen ikke på de lovprisende ord om sit største rockidol og værkets omdrejningspunkt, bassist og sanger Ian ”Lemmy” Kilmister, der siden 1977 og op til sin død i 2015 var med til at regere den globale heavy metal-trone.

”Mig & Lemmy” er en kort, letlæselig fortælling af en garvet headbanger, der har ofret sit liv i rockens tjeneste. Titlen indikerer, at det er en krønike, vi har med at gøre – ikke endnu et bud på en Lemmy-biografi, og gudskelov for det! Jungersen sætter i stedet sit eget brændemærke på Lemmys karriere og belyser den gennem selvbiografiske træk, der blandt andet beskriver anmelder-veteranens adskillige møder med sin rockhelt.

Bogen er spækket med gode citater og anekdoter, og Jungersen runder på kreativ vis hvert kapitel af med en foreslået soundtrack-liste, hvorimellem han forsøger at råbe over de 120 dB for at erklære sin kærlighed til rock’n’roll, Motörhead og ej at forglemme selve odens rocker i skysovs: Lemmy.

Men...! Krøniken, der beskriver Motörhead-frontmanden med udskejende flammeskrift, kan ved første øjekast synes at være doseret med en overromantiseret idoldyrkende ordstrøm, og meget virker til, at Jungersen har fået meterlange frie tøjler til at prædike for sit kernepublikum (de såkaldte decibel-disciple eller Riddere Om Det Onde Bord). Forfatteren tager dog i begyndelsen forbehold for de mange rock-klichéer og diverse svadaer, hvilket kommer bedømmelsen til gode, da krøniken næsten skvulper over med lignende.

Krøniken er spækket med rørstrømske smører, der er fyldt til bristepunktet med lange og indøvede analogier, hvor læseren til tider kan fare vild i narrativet. Men det er, hvad man kan forvente af et kampskrift under Steffen Jungersen-banneret, og trods bogens banale titel leverer forfatteren en indiskutabel glimrende og underholdende formidlingsevne som altid.

Som prædikant for rock og rul maler Jungersen et levende og romantisk billede af at være en del af menigheden i den såkaldte Elektriske Kirke. Bogen er måske ikke mere end en sludder for en sladder, men den formår uden tvivl at efterlade læseren med lysten til at vende Jack Daniel's-flasken med bunden op, vride volumenknappen helt om og lade sig frelse af Motörhead og resten af Den Elektriske Kirkes skønsang. Og mon ikke det er hele Jungersens intention? I så fald er det ganske vellykket hyggelæsning.