Seasick Steve
Can U Cook?

ANMELDELSE: Sange fra et simpelt liv

Album / BMG
Udgivelse D. 28.09.2018
Simon Nielsen

Det er svært at være utilfreds med Seasick Steve. Det er lidt ligesom at være utilfreds med gademusikanten, der synger om den smerte, han dagligt går igennem på sin vandren gennem byens gader. For Seasick Steve er ikke sat i verden for at imponere. Tværtimod. Han gør ikke sin ting, fordi han kan. Han gør sin ting, fordi han er nødt til det.

Det er ikke, fordi musikken og historien bag Seasick Steve har gjort ham til noget bedre end alle de andre, der har været ramt af the blues. Men det har gjort ham mere overbevisende, og selvom major labels og udsolgte koncertsale sandsynligvis har givet manden på omkring de 80 et mere end hæderligt tag over hovedet og et par skillinger på lommen, har Seasick Steve aldrig bevæget sig særligt langt væk fra udgangspunktet med Diddley Bow.

Can U Cook? gør Seasick Steve ikke særligt meget nyt. Han holder sig til den formel, der har præget de forgangene otte albums. Han synger stadig om de simple glæder i livet, som albummets titelnummer og ”Sun on My Face” indikerer, og melodierne er stadig trukket ud af de amerikanske landeveje. Igennem tretten sange har Seasick Steve holdt sig til de guitardrevne melodier. Det er gennemført amerikansk blues, og det er sikkert årsagen til succesen, for den formår at spænde over flere generationer.

Seasick Steve er retro. Han når ud til dem, der er født før 1968, og når samtidig ungdommen, der søger mod et simplere liv uden digitalisering. Han nøjes, fordi det er godt nok. Det gør ikke Can U Cook? til stor kunst eller nyskabelse inde for sin genre, men det har heller aldrig været målet.