Sly & Robbie
Militant Dub

Sly & Robbie skyder med skarpt

Download / Tabou 1
Udgivelse D. 15.10.2018
Henrik Bæk

‘You have one chance and one minute’, sagde den jamaicanske bassist Robbie Shakespeare, da han for et par år siden blev opsøgt af den svenske sanger Junior Natural på en parkeringsplads i Kingston, Jamaica.
Efter den interimistiske audition på parkeringspladsen var Robbie overbevist om den unge svenskers talent. ’Come back with 12 songs and we'll take care of you’, var alt hvad han sagde.
Sidste år blev albummet Militant sendt på dagen – et album der har fået mange fine anmeldelser med på vejen og nu er albummets dubpartner sendt på gaden med titlen Militant Dub.

Og det er ikke for svage sjæle – reggaemastodonterne Sly Dunbar & Robbie Shakespeare har sammen med deres Taxi Gang taget albummets 12 numre under kærlig behandling og der skydes med skarpt fra alle vinkler: Robbie Lyn på keyboards og guitaristerne Dalton Brownie og Earl ’Chinna’ Smith er blandt de musikalske fremmedlegionærer, ligesom Steven Stanley har mixet albummet. Sly & Robbie har produceret albummet i samarbejde med Guillaume Bougard for Tabou 1 og bedre ’brothers in arms’ fås næppe.

Albummet lægger tungt ud til tonerne af Slys marcherende lilletromme, der kalder alle mand til våben og som med et slag med et magisk lasersværd folder lydbilledet sig pludselig ud og Robbies bragende bas falder ind som det tunge skyts i artilleriet. Guitarriffs, keyboards og percussions falder ind og ud af lydbilledet på albummets 12 skæringer – for øvrigt de samme 12 der er at finde på forgængeren Militant med Junior Natural. I dubudgaven har de dog fået en ny camouflering og nye titler, så som Militant, Drop A Bomb, Mighty Bertus, Bouncy Bouncy, Mad Mad Bad og Dread Karma. Samtlige numre er så absolut indbegrebet af den specielle Taxi lyd, der med de stramt synkoperede trommer, boblende baslinier samt det nærmest jagende keyboard er så unikt, at det burde varemærkes.
Sly & Robbie har altid gjort det til en dyd at få mest muligt ud af deres ofte minimalistiske tilgang til reggaebeatet, men med deres ’næse for lyd’ inkorporerer de oftest også andre stilarter ind i deres lydunivers. På Militant Dub er det dog den rene rå reggaelyd, der manifesterer sig. Det lyder så pokkers nemt, når de spiller, men hold op, hvor det svinger. De små tætsynkoperede forskydninger i musikken er medvirkende til at man som lytter hører noget nyt, hver eneste gang man lytter og det er svært at søge skjul, når først lyden rammer.

Albummet er udsendt digitalt samt på vinyl.