Stærke sange skrællet ind til substansen

Jens Unmack, Atlas, Aarhus

”Hvis I spørger jer selv, om det er med vilje, at jeg spiller sangene så langsomt … det er det.” Love Shops sanger og sangskriver Jens Unmack er draget på sit livs anden soloturné helt alene (ikke den første, selvom det fejlagtigt fremgår af pressemeddelelsen – første gang var sidste efterår). Han har tidligere turneret næsten solo med keyboardspilleren Mikkel Damgaard og med Nikolaj Nørlund, men nu er han altså mutters alene. Med den hensigt, som han siger tidligt i koncerten, at sætte fokus på ordene og tonerne frem for på energien. Og det er lige, hvad der sker.

Unmack lægger ud med en lang intro på sin akustiske guitar, hvorefter han synger Gasolin’-klassikeren ”Som et strejf af en dråbe” i en fornem, lavmælt version, der yder originalen fuld respekt. Unmack har aldrig lagt skjul på sin begejstring for Gasolin’, og helt tilbage i 1995 medvirkede Love Shop på Gasolin’-hyldestalbummet Fi-Fi Dong med en stærk fortolkning af ”Langebro”. Som han også sang ved den store Larsen-mindekoncert på Rådhuspladsen sidste søndag, hvor han var et af højdepunkterne.

Love Shop-balladen ”Nordlys” følger, med passager med minimalistisk fingerspil, men ellers bliver de fleste sange fremført med solidt akkordspil. Unmack har aldrig været den store lead-guitarist, og han fortæller endda, at han i Love Shops unge år decideret blev nægtet at spille guitar i gruppen. ”Nu tager jeg hævn,” griner han. Til gengæld er hans karakteristiske stemme med den let melankolske klang autoritativ og uden den mindste mislyd, og manden er mildt sagt veloplagt med mange kække bemærkninger på publikum. ”Kunsten i aften er at holde sig vågen,” lyder det for eksempel.

”Aftenland” bliver første sang fra Unmacks solorepertoire, som resulterede i tre fremragende album fra årene 2005-2009, hvor Love Shop holdt pause. Den bliver fulgt af samme periodes smukke ”Skovens dybe stille” med poetiske linjer som ”Dybt i skoven, hvor vi gik / Langt fra motorvejstrafik” og ”Det synger langsomt ude fra landet, nu i år / Det er det tempo, jeg forstod – jeg forstår” samt et citat fra Gasolin’s ”Kvinde min”, med teksten ændret til datid. Inden da har vi fået en særdeles underholdende historie om gårsdagens koncert i Viborg og det efterfølgende besøg på baren Ølluminati, hvor Unmack fik taget en selfie med den udstoppede ræv Rommel. Senere, på baren Latinerly, blev han af en udenlandsk kvinde tilsyneladende antaget for at være … Kim Larsen.

Poesi og protest

Alt er dog ikke sjov og ballade, og Unmack gør opmærksom på, at det forholdsvis nye Love Shop-nummer ”De forelskedes smag i din mund” faktisk er en protestsang, der er bare ikke nogen, der har forstået det. Det havde jeg faktisk heller ikke, må jeg indrømme, men det er da rigtigt, at sangen indeholder linjer om hjemløse, måske hjemløse langt fra hjemlandet. Og dermed fik den afdæmpede version af sangen givet den en ny nuance – missionen hermed fuldført.

Kendere af Unmack vil vide, at han er stor fan af den svenske sanger og sangskriver Thåström, som han meget dækkende beskriver som en blanding af Kim Larsen og Steen Jørgensen, og hvis ”Sønder Boulevard” han tilbage i 2007 fortolkede på den glimrende danske antologi-cd Hjemstavn. I aften fremfører han en fornem oversættelse af ”Främling överallt”, og den bliver fulgt af Love Shops debutsingle og nok mest kendte sang ”En nat bliver det sommer”. En stadig hjertegribende sang, men her savner man den karakteristiske guitarmelodi, som i sin tid blev søsat af nu afdøde Hilmer Hassig, og som Mika Vandborg siden har sejlet sikkert videre med. Unmack nøjes med at nynne den i slutningen af sangen, men det smager da lidt af fugl, og en årvågen publikummer kommer med sangens karakteristiske jubelhyl på det rigtige tidspunkt.

Hovedsættet slutter med ”Joyride”, en Springsteen-associerende sang om glæden ved at køre i bil om natten, som live bliver tilføjet adskillige improviserede, stærkt underholdende vers, hvor Unmack fortæller om afskeden med sin elskede Toyota Cor(ockandr)olla og dens mulige genopstandelse som brødrister. Det bliver heldigvis til flere ekstranumre, blandt andre Love Shop-klassikeren ”Alle har en drøm at befri”, igen med en smule fingerspil, den Gasolin’-citerende ballade ”Skøjteløb på Bagsværd Sø” og den ægte vare i form af en helt igennem bæredygtig ”Langebro”.

At Jens Unmack er en af de bedste sangskrivere på modersmålet, er et gammelkendt faktum, og numrene fungerer også skåret helt ind til benet – og ingen har problemer med at holde sig vågen. Kun det relativt umelodiske guitarspil trækker en smule ned, og det kan anbefales Unmack at øve fingerspil, hvis han vil fortsætte med at turnere alene. Det vil han dog nok ikke så meget længere i denne omgang, for til foråret venter en ny turné med Love Shop. Vi ses til den tid.

Som et strejf af en dråbe (Gasolin’)

Nordlys (Love Shop)

Aftenland (solo)