Parcels
Parcels

ANMELDELSE: Meget mere end dit feel good pop-fix

Album / Kitsuné
Udgivelse D. 12.10.2018
Brett Tootle

Den Berlin-baserede australske kvintet Parcels er et af de mest hypede nye navne inden for nu-disco, funktronica eller blot indiepop. Hvad end man tillægger gruppen af smarte genrebetegnelser, så kan der ikke være tvivl om, at det Daft Punk-inspirerede foretagende har fat i noget særligt lovende. Det selvbetitlede debutalbum er et studium i, hvordan simple hooks og feel good-charme mixes med en ambitiøs helhedsoplevelse.

For Parcels er meget mere end dit hurtige feel good pop-fix. Der excelleres i live-agtige discofunk-jams, intelligente arrangementer og selvfølgelig en god dosis varmende melodier. Især varmen kommer af de søvnige vokaler, hvis retro-touch bringer minder om Pink Floyds mindre progressive vokalarbejde i de sene 60'ere/tidligere 70'ere. Samtidig er det et af de elementer, der, i samspil med lidt moderne indie, giver australiernes lyd en snert af tidløshed, som ikke kun har præg af 70'ernes popmusik a la Chic.

Så hvilke numre bør du tjekke ud? Først og fremmest bør du lytte til albummet fra ende til anden. Parcels er en charmende rejse, hvor alle stop er vigtige for at forstå den samlede historie. Blandt de helt store stop på rejsen finder vi den facetterige "Everyroad", de organisk sammenflettede "Comedown" / "Lightenup" og den sprøde "Tieduprightnow". For ikke at nævne den overskudsagtige lukker "Credits", hvor den Berlinske rapper Dean Dawson på casual vis opremser bandets credits. Dem, som så ofte gemmes væk på bagsiden af pladecoveret.

Det er ikke revolutionerende, men nærmere musikalsk evolutionerende. Parcels er et frisk pust fyldt med karakter.