x
Tom Morello: The Atlas Underground

Tom Morello
The Atlas Underground

ANMELDELSE: Fjernt fra fortiden

GAFFA

Album / Mom + Pop Music
Udgivelse D. 12.10.2018
Anmeldt af
Simon Yüksel Nielsen

Tom Morello har lavet en EDM-plade. Manden bag Rage Against the Machine. Manden, der kan få Donald Trump til at miste sin orange ansigtskulør, hvis det skulle være. Manden bag Audioslave, og jeg kunne blive ved. The Atlas Underground lyder meget svedigt igennem det første minut og 25 sekunder. Men så knækker filmen til ære for Knife Party og alverdens gæster fra urbangenrens afkroge.

Imens jeg ufrivilligt bevæger mig igennem pladens godt tre kvarter lange varighed, flyder mine tanker hen imod The Fast and the Furious og Chris Cornells samarbejde med Timbaland. Det fungerer sikkert meget godt i fitnesscentret, men med al respekt for Tom Morellos fortid virker The Atlas Underground mere som et resultat af posttraumatisk stres end et forsøg på at smide et stykke kunst ud i æteren.

Tom Morello har tidligere bevist, hvordan hiphop og tung guitar kan forenes. Se bare på Rage Against the Machine og Prophets of Rage, hvor guitarvirtuosen knuser enhver genrekonnotation, og som i dag har gjort ham til blandt verdens mest progressive guitarister. Men essensen af den venstreorienterede vrede er på The Atlas Underground druknet i hyperbeats og fornemme produktioner.

Det er et forsøg på at være noget andet, end det han egentlig er. Zach De La Rochas raserende stemme er skiftet ud med Marcus Mumford på ”Find Another Way”, Portugal. The Man på ”Every Step That I Take” og Vic Mensa på “We Don’t Need You”. Vreden, der har forstret ”Killing in the Name” og ”Bulls on Parade” er skiftet ud med et forsøg på at være ung med de unge, mulige midtvejskriser og en overprivilegeret telefonbog.

For det meste har Tom Morello formået at holde guitaren til ilden. Men denne gang er den druknet i Steve Aokis knapper og pseudoskrig fra Tim McIlrath. Og rundt omkring sidder der sikkert nogle stykker med argumentet, at Tom Morello kan slippe af sted med hvad som helst, fordi han er den, han er. Og The Atlas Underground ender sikkert heller ikke med at røre så meget ved guitargudens almene status. Men måske bør The Atlas Underground ses som en påmindelse om, at Tom Morello faktisk burde se at få samlet sit gamle band igen.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA