Nytænkende og kompromisløst

Jonah Blacksmith, Musikteatret Holstebro

Nytænkende og kompromisløst

Anmeldt af Troels Frøkjær | GAFFA

Jonah Blacksmith. Hvad er der galt med det band? De er jo komplet vanvittige.

Bandet blev dannet i Thisted i 2011, og første gang, jeg oplever dem er sommeren 2012, hvor de spiller deres første koncert med alle syv på scenen. Denne debutkoncert vælger de så at filme og i første omgang udgive på et USB-stik, som ligner en jagtpatron, i anden omgang på dvd pakket ind i smukt udførte håndlavede papcovers.

Men galskaben stopper ikke her, for koncerten foregår midt i klitterne i Nr. Vorupør. Ikke en lille akustisk session, nej, nej, tonstungt rockudstyr bliver slæbt ud midt i klitterne, lysshow, lydpult, det helt store rockgrej, sammen med udstoppede dyr, håndlavede tæpper, masser af lænestole,  sofaer og smukke gamle standerlamper. Blot for at give os lykkelige publikum den ultimative koncertoplevelse med udsigt ud over havet, mens solen går ned. Inde på en parkeringsplads står en diselgenerator, som laver strøm til rockshowet. Det blev en eventyrlig aften. Bandets debut.

Stor succes

Her står vi så 800-900 mennesker seks år senere i Musikteateret i Holstebro. Nu har bandet udgivet tre albums, den fine debut Northern Trail fra 2014 og derefter den fremragende Jonah Blacksmith fra 2017, og hvad vælger bandet så at udgive som sit tredje album? Et greatest hits live-album, ”naturligvis.” Man skal hedde Jonah Blacksmith, for at den slags giver mening.

Bandet har efterhånden opnået ret stor succes og anerkendelse både blandt musikkollegaer, anmeldere og ikke mindst publikum, hvilket den fyldte Black Box i Holstebro også vidner om. Skulle man så som band lige hvile lidt på laurbærrene? Ikke tale om. Så vælger de syv drenge i Jonah Blacksmith da lige at redefinere hele rock-koncertkonceptet og laver en filmkoncert-turné.

Filmkunst

Koncerten starter med de to brødre Thomas og Simon på scenen med en kort akustisk sang, hvorefter første filmklip starter. Filmene handler om Alstrup-brødrenes baggrund og om bedstefaderen Johannes Smed fra Hørdum, som gav knægtene den enorme spilleglæde. Det handler om jagtfællesskabet og naturen i Thy. Første filmsekvens slutter med de to brødre, som sidder og spiller stille og akustisk i filmen. Det går så betagende smukt over i fuldt band live på scenen. Wow. Der er lagt op til en stor aften.

I næste filmsekvens skrues gevaldigt op for filmkunsten. Filmen består af dronefilmede landskaber omkring havet. På den film tegnes så med hvid tusch blomster og blomsterfrø, som vi følger gennem vinden. Enormt poetisk og smukt. Filmen er skabt af journalist, fotograf og byrådsmedlem Joachim Plaetner Kjeldsen fra Thisted i tæt samarbejde med Alstrup-brødrene.

Kun samarbejde med de bedste

Vi kommer senere på besøg på Hørdum Kro – Hørdum som er kåret som Danmarks kedeligste by – hvor der fortælles om bedstefaderen i en varm og stærkt humoristisk tone. Når næste sang spilles, ser man filmsekvenser af en spilleautomat – hvilket måske ikke lyder af meget på skrift, men igen oplever man, hvordan Jonah Blacksmith kun arbejder sammen med de bedste og mest kreative mennesker på alle områder. Det er ganske enkelt filmkunst. Og sådan er det hele vejen igennem med det band. Lyden står krystalklart – specielt oppe foran – pladecovers, plakater og pr-materiale er små kunstværker, og bandet består af eminent dygtige musikere.

Det slår mig under koncerten, hvor fremragende en sanger Simon Alstrup i virkeligheden er med sin lyse klare stemme, der kan få glas til at græde. Og så er jeg helt vild med de to trommeslagere, som spiller med siden til i hver sin side, helt fremme på scenen. Det giver musikken den power, som gør, at det ikke bliver småkedelig indie-folk for de indforståede, men giver bandet optimal mulighed for at variere udtrykket, intensiteten og dynamikken fra det helt stille og følsomme til det store fede rockudtryk. Den mulighed bliver udnyttet på forbilledlig vis.

Oplev det selv

Voldsomt rørende er også introduktionen til en af bandets stærkeste sange ”Daughter of Jonah,” og meget andet i løbet af aftenen.  Men oplev det selv.

Denne totaloplevelse bør du ikke gå glip af.