ANMELDELSE: Surfrock, der skal få os til at drømme en ny verden frem

,

Gaye Su Akyol er med sit tredje album İstikrarlı Hayal Hakikattir trådt frem som en stor profil på den alternative verdensscene. Selv hævder hun, at hendes musik kommer af så alsidige kilder som tyrkisk klassisk musik og Nirvana. Albummets navn kan oversættes til ”Bestandig fantasi er virkelighed”. Det slår temaet an for en plade, der handler om, at drømme kan og bør forandre den virkelighed, vi lever i. Det er det tema, vi som lyttere skal kunne føle, til trods for vi lever langt fra Erdogans Tyrkiet og bag en sprogbarriere.

Det distinkt tyrkiske i musikken står klarest frem i Akyols dybe ornamentale sang, der væver sig imellem de musikalske elementer – primært i et tæt samarbejde med surfguitaren. Højdepunkterne på pladen er numrene ”Gölgenle Bir Başima” og ”Meftunum Sana”. Førstnævnte er tjekket tyrkisk triphop, hvor Akyols stemme får rum til at udfolde sig. Sidstnævnte er pladens stærkeste sang, hvor surflyden i outroen bliver erstattet og bagefter kombineret med en hård synth-bas, så nummeret når et berusende technoklimaks.

Andre steder bliver albummet mere retlinet og konventionelt. Et nummer som ”Şahmeran”, lyder umiddelbart som en almindelig surfrocksang. Her brydes musikken alligevel til sidst af en akustisk guitar og en hornsektion, der transponerer akkorderne højere op og bringer musikken frem til noget mere end bare et nyt take på en gammel genre. På den måde lykkes Gaye Su Akyol faktisk med at skabe et drømmende album, der ikke føles fremmed, men heller ikke bare er den virkelighed, vi allerede kendte i forvejen.