How To Dress Well
The Anteroom

ANMELDELSE: Betagende implosivt overfald

Album / Domino
Udgivelse D. 19.10.2018
Jens Dræby

Jeg har set unge mennesker kysse hinanden på kryds og tværs til en koncert med Tom Krells dekonstruerende lo-fi-r&b-projekt How To Dress Well. I sin reneste form er mandens musik det absolutte minimum af musik og et enkelt lydbillede af fløjlslet kværulerende emotion. Minimalismen blev efterladt på debuten, og forvandlingen fra ren enkel inderlighed til brusende følelsesmæssige orkaner lader til at være noget nær fuldendt på dette femte album.

The Anteroom er en overvældende og nådesløs lytteoplevelse, der hæver indsatsen fra ligesindede hvide bløde flødesangere som Active Child og Autre Ne Veut. Vokalen er den samme forsvindende inderlige og uforfinede klagesang, mens den egentlige genistreg er den tempofyldte produktion af knitrende bastung electronica og støjende techno.

Fra første sang bliver musikken kastet frem og tilbage uden respekt for popform eller anden genre end dem, som dominerer sindets mørke klubscener. Det kræver tålmodighed og opmærksomhed at besøge Krells univers, der først for alvor overgiver sig med "Hunger", som lindrer ørerne med catchy 2-step for at overvælde lige efter med "July 13 No Hope No Pain", der inviterer en bizart følelsesladet breakcore ind i Krells lyd.

How To Dress Well har lavet et rigtigt album med sange, der trænger til hinanden, som unge elskende trænger til nærhed i krop, sjæl, tanke og sociale medier. The Anteroom er som nogle af de bedste plader en færd ind i et dragende bekvemt rum uden vægge og loft. Der er blot et dansegulv indhyllet i mørke, og her kan man svaje alene til "I was a fool, soul in total decline, it was brutal".