Benal
Benjamin og Albert

Hvordan ka' de gør' det sådan, elegant?

Album / Sony
Udgivelse D. 02.11.2018
Jens Dræby

Det er fedt at være Benal-fan, for der kommer altid én til. Med surprise-albummet Benjamin og Albert dumper den titulære duo en flok sange i følgeskab med de singler, som for alvor markerede benaliteternes triumftog. Udgivelsen er et tydeligt sammenkog af sange, der roder rundt uden samme gennemførte kode som Hvis Det Virkelig Er Vigtigt og Nu.

Alligevel er det her den bedste samling af sange, Benal har lavet. Det er popmusik med dyre hurtige  Porsche-beats og helt enkelte hooks, der hænger i øregangen, som du hang i baren, før Benal kom på anlægget. "Skyd dem ned" stritter ud ved Alberts trodsige rendyrkede hiphop-tempo på en robots beatbox. Modsat, som en søjle i midten af pladen, står gruppens mest effektive glimtende popsang "Når du kigger på mig" med Clara Sofie, hvor Benjamin uventet er sangens svage element. God rap og popmusik er heldigvis stadigvæk uforeneligt.

Med sidstnævnte sang er Benjamin og Albert en klar overgangsplade, der sammenblander nybrud og genkendelighed til en suppedas, der ikke gør sig som klar lytteoplevelse. Åbneren er kedelig selvvigtig Benal, der øjeblikkeligt træder over i den mest uartigt fjollede, provokerende og dansende Benal overhovedet. "Lampeskærm"s tvetydige dialog er intet mindre end et mesterværk, som en bitter spinoff på Uh Babe med endnu flere underfundige punchlines, der skriger på medråb. Lidt mere 2-step-blæret end Alberts oversimple four-to-the-floor på den blærede "Nu Her", lidt mere teknisk spændende og drilsk end Benjamins andre tekster.