The Prodigy
No Tourists

Ujævnt udspil

Album / BMG
Udgivelse D. 02.11.2018
Ras Bolding

Engelske The Prodigy må nok kaldes et af de største navne, der voksede ud af halvfemsernes techno- og electronica-scener, og den dag i dag kan gruppen samle stort publikum til både festivaler og egne koncerter, hvilket for så vidt er prisværdigt og imponerende. En sådan form for succes kommer dog næppe uden en vis mængde forventninger, og på No Tourists lyder det i høj grad som om The Prodigy – på godt og ondt – er oppe imod den efterhånden fasttømrede forventning om, hvad gruppen er for en størrelse.

Albummet trækker mange tråde til forskellige ender af Prodigys karriere, helt tilbage fra den hyperravede Experience over det store crossover-gennembrud omkring The Fat of the Land og til den industrielle computerspils-lyd omkring Invaders Must Die. Jeg har egentlig ikke noget problem med, at gruppen genbruger elementer af egen lyd, men man kan nok godt tillade sig at sige, at det meste af det, man hører på No Tourists, har man hørt bedre før – på tidligere Prodigy-udgivelser.

Det, der gør, at jeg trækker ned på tre stjerner er i høj grad albummets vokalside og ikke mindst teksterne. Bevares, The Prodigy har aldrig været Leonard Cohen, for nu at sige det sådan, men det er bare ikke rigtig sjovt længere med musestemmerne og de evige paroler. På "Boom Boom Tap" stikker det helt af i negativ retning og bliver direkte pinligt – ubetinget det ringeste nummer, The Prodigy nogensinde har leveret.

No Tourists er ikke noget skidt album, produktionen er fremragende, som man kunne forvente, men jeg tror, flere passager ville have fungeret klart bedre instrumentalt.