Anderson .Paak
Oxnard

ANMELDELSE: .Paak tager den sikre rute på Oxnard

Album / Aftermath
Udgivelse D. 16.11.2018
Cillian Murphy

Med en diskografi, der indtil nu har budt på de forrygende plader Venice og Malibu, foruden Knxwledge-samarbejdet NxWorries, har forventningerne til Anderson .Paaks tredje studiealbum Oxnard været skruet helt op i skyerne. Med eksklusive producer credits til selveste Dr. Dre, samt en lang promotionkampagne fra multitalentet .Paaks selv på de sociale medier, er der i månedsvis blevet lagt i kakkelovnen til en oplevelse af de helt store. Endvidere rummer gæstelisten hiphop-sværvægtere som Q-Tip, Snoop Dogg, Pusha-T, J Cole og Kendrick Lamar, hvilket ingenlunde har skubbet forventningerne til albummet, opkaldt efter sangerens hjemby i Californien, længere ned fra de høje luftlag.

Det er nok også der, den største anke ligger i forhold til Oxnard. Pladen er uden tvivl en glimrende og velproduceret oplevelse, men den flamboyante og genrenedbrydende stil, som .Paak for alvor blev kendt for på Malibu, har ikke helt klaret turen videre på Oxnard. Man savner noget variation i lydbilledet til at komplementere det fortrinlige tekstunivers, som for en gangs skyld får lidt kant og ligefrem politisk karakter med en hilsen til Donald Trump på “6 Summers”, til at afbalancere de hedonistiske elskovsberetninger til kvinder, biler og den amerikanske vestkyst. Eksempelvis klarede singlen “Bubblin’” ikke cuttet, til trods for en storstilet videosatsning og en god modtagelse. Måske det overordnet set blev vurderet, at kontrasten i lyden blev for stor for albummet, men den havde tilbudt en kærkommen afveksling og lidt fandenivoldskhed fra .Paak, som til trods for glimrende momentvis form fortrinsvis bliver outshinet af sine gæster flere steder, tydeligst af Pusha-T på ”Brother's Keeper".

Det er stadig Anderson .Paak – en af årtiets mest spændende artister på hiphopscenen – så bundniveauet er højt, men produktet virker mest som en sikker investering, som ikke har turdet tage de store chancer.