x
Indadvendt lydpoet lukkede publikum ind i sit melankolske univers

Ben Howard, Forum Black Box, København

Indadvendt lydpoet lukkede publikum ind i sit melankolske univers

Anmeldt af Sara Preuss Justesen | GAFFA

Åh, Ben Howard. Du lukker mig sjældent ind, men når du gør, rammer du mig lige i hjertekulen. Lørdag aften spillede Ben Howard i Forum Black Box som opfølgning på sit tredje album Noonday Dream fra juni, og den britiske musiker gennemgik albummet kronologisk fra start til slut. Han havde hevet et band med, der blandt andet talte to violiner og en kontrabas, og det gav mening med tanke på albummet, der bærer præg af, at Howard er gået i en mindre akustisk retning. Der var altså lagt op til en liveudgave af hans nyeste album.

Koncerten lagde smukt ud med åbningsnummeret fra albummet, ”Nica Libres At Dusk”. Sangen startede meget enkelt ud med Ben Howards stemme over et riff, men byggede op i stemning og dynamik, noget som Howard er mester i. Han malede fra starten lydlandskaber, som blev akkompagneret af et lysshow med billeder af blomster og naturlandskaber bag bandet. Det var en fin start på koncerten, der viste netop, hvad Ben Howard kan med sin sangskrivning. Det bliver sjældent kedeligt, men bygger op i intensitet uden at gå i selvsving. På ”Towing the Line” havde han til gengæld krydret nummeret med effekter på sin stemme, der gav associationer til den måde, Bon Iver bruger effekter og autotune på. Det fungerede rigtig godt på den ellers ret simple sang.

En anden af Ben Howards styrker er hans tekster. De er på en gang abstrakte og storladne og samtidig konkrete og billedskabende. ”A Boat to An Island on the Wall” er et eksempel på dette: ”To care, or not to care/To be there/In the distant and uncertain/To be aware/In an old Iberian hotel room/That the devil/Is not behind the curtain” sang Howard, imens bandet harmonisk byggede sangen op i intensitet. Det syv minutter lange nummer kunne sagtens gå hen og blive kedeligt, men igen var der en spænding og nerve, der holdt lytteren fast. Det begyndte til gengæld at blive en smule kedeligt omkring halvvejs i sættet, og man kunne ønske sig mere nærvær fra Howard, noget der rakte ud over scenen. Hans energi var meget koncentreret om musikken, hvilket også var skønt. Men det krævede en smule fokus at blive lukket helt ind i Ben Howards eftertænksomme rum.

Ben Howard er langt fra det, man kunne kalde en klassisk performer. Hans energi er koncentreret om musikken. Lysshowet og bandet var derfor meget velkomment, da det var med til at skabe en atmosfære, man som lytter kunne give sig hen i. Interluden ”All Down the Mines” blev ledsaget af en overvågningsvideo fra et supermarked på Black Friday og fungerede som en aktuel kommentar til forbrugssamfundet med linjerne: ”There's nothing here, there's nothing left to find/
Ain't nothing in this world that ain't me and you and ours and theirs and his and hers and yours and mine”.

Albummet Noonday Dream, som Ben Howard spillede numre fra, har bevæget sig lidt væk fra den ellers meget dystre stemning, der herskede på hans album fra 2014, I Forget Where We Were. Sangene er generelt mere anonyme ved første lytning, men vokser, jo mere man lytter. På det næstsidste nummer fra albummet, ”There’s your man”, blev udtrykket dog en smule for indadvendt, og det samme gjaldt sidste nummer, ”Murmurations”. Howard og bandet blev klappet ind igen og havde taget nogle velkomne lytterfavoritter med. Numrene fra hans andet album Small Things og I Forget Where We Were var i det dystre hjørne, og Howard sang smukt og følelsesladet. Det gav kuldegysninger i hele kroppen. Under ”In Dreams” var bandet gået af scenen, og Howard stod tilbage alene med sin guitar.

På det sidste ekstranummer, ”Hot Heavy Summer", akkompagnerede bandet ham, og med et skævt smil takkede han publikum. Der er ingen tvivl om, at Ben Howard ikke prøver at være en stor performer. Heller ikke til denne koncert. Men hvis man så bort fra det og lod sig forføre, opstod magien, og man blev lukket ind i hans melankolske, smukke og eftertænksomme univers.

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA