x
ANMELDELSE: Ambitiøse Clutch rammer ikke højderne

Clutch, Store Vega, København

ANMELDELSE: Ambitiøse Clutch rammer ikke højderne

Anmeldt af Rasmus Heide | GAFFA

Alle hipsterskæggenes fader, Neil Fallon, og hans tre kumpaner i Clutch trådte lørdag aften ind i en veritabel storm af medvind på Vega. Allerede under den båndede intromusik - Chuck Browns “We Need Money” - skråler publikum så meget med, at man fornemmer, det her kun kan gå én vej. Men så let går det bare ikke.

Clutch, der er kendt for at skifte sætliste dagligt, har nemlig forberedt et sæt sange, der vil lidt mere end byde op til Clutch-fest på en lørdag. Og derfor lykkes det kun amerikanerne momentvist at udnytte og bygge ovenpå den boblende stemning, som Vega har kogt op med hen under hele to supportnavne. Mere om dem nederst i anmeldelsen.

Skælmsk ballademager
Clutch spiller lige så ubesværet tæt og drevent, som altid, og ikke en fod bliver sat forkert. Hjemmevant spangulerer de ud på Store Vegas scene og lægger ud med det første af ikke mindre end otte numre fra deres nyeste album “Book of Bad Decisions”. Desværre for festen i Vega holder albummet ikke helt niveau fra forgængerne “Psychic Warfare” og “Earth Rocker”, og dér finder vi årsagen til det lidt ujævne indtryk, Clutch efterlader.

“You’re making this easy for us,” erkender Fallon på et tidspunkt. Men hvis publikum i salen er mere end tændte, da Clutch starter op, så sidder flere af de nye sange fast i et mentalt luntetrav, og der bliver ganske enkelt for langt mellem de crowdpleasere, der altid skaber hysterisk jubel.

“Spacegrass”, “The Regulator” og “Quick Death in Texas” sætter særlig kraftig vind i sejlene foran scenen, og Neil Fallon giver den som sit sædvanlige maniske jeg i Adidas-sneaks, t-shirt og baggy pants, der med et skælmsk ballademager-blik opfordrer til fest, mens han kaster sig rundt på scenen som en besat.

Uforlignelig tromme-nisse
På flankerne har vi de to stenstøtter; Tim Sult, der som altid er helt opslugt af sin guitar og sin wah wah-pedal og bassist Dan Maines, der betjener den gamle Rickenbacker helt uden dikkedarer. Midt på scenen sidder bandets uforlignelige trommeslager, Jean-Paul Gaster. Han er den prustende, tromme-nisse med de legende lette håndled, der ubesværet swinger alle beats helt rent ind.

Der er favoritter blandt de nye numre. “How to Shake Hands” spider forrige års amerikanske valgkampagne og al dens galskab - og trækker samtidig også en ubevidst tråd ind i den betændte danske debat, hvor tragikomiske initiativer udi non-integration dagligt falder over hinanden.

Clutch ender med at levere en kort koncert. Efter 65 minutter er det slut. Fallon ønsker os en god aften og forsvinder med bandet. En roadie reparerer noget på trommerne, så der går ekstraordinær lang tid, inden bandet kan vende tilbage med ekstranumrene.

Det er så til gengæld to perler fra Clutch’s skattekiste af groovefester; ”Electric Worry” og “The Mob Goes Wild,” der får crowden foran scenen til at koge over i mosh pit og en enkelt crowd surfer. Men vi har end ikke ramt de 80 minutter, da Clutch takker endegyldigt af. Fallon slutter af med et løfte om, at vi ses til sommer.

Support: Inspector Cluzo og The Picturebooks
Førsteopvarmer er duoen Inspector Cluzo, der på bare en halv time skaber god stemning i salen, mens anmelderen lige når frem til andensupporten The Picturebooks. Ved første øjekast lever de op til deres navn som et par skøre tegninger. Masser af store armbevægelser og voldsomme energiudladninger, der blæser weekend-apatien ud af Vega.

Men den meget amerikansklydende tyske duo kan mere end bare buldre. Selv om udtrykket er bundsimpelt, så ligger der dynamiske finesser og gemmer sig indeni, mens duoen udenpå mest af alt ligner to vildmænd i brunst.

“Your Kisses Burn Like Fire” og “The Rabbit and the Wolf” trækker med dyrisk inciterende testosteron den dovne sved ud af kroppen. Og så er der historien om et videoshoot i den californiske ørken, der nær gik helt galt, da forsanger og guitarist Fynn Grabkes far blev ramt alvorligt af en bil. Men faren kom sig, og står i aften han bag pulten og mixer The Picturebooks’ gungrende livelyd til Vega.

Københavnerne kan opleve The Picturebooks igen, når de gæster Beta 24. april.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA