ANMELDELSE: YG skabte en forsinket fest lørdag aften

YG, VoxHall, Aarhus

Anmeldt af Lauge Elkjær Larsen | GAFFA

Folk er ved at være utålmodige, og endnu engang går den udsolgte sal i gang med at råbe efter YG, på hvad der lyder som korsangen på Drengene fra Angoras klassiske julesang. Klokken nærmer sig 21:00, og Compton-rapperen skulle have indtaget scenen klokken 20:00. Opvarmeren, DJ MIKV, havde tydeligvis ikke planlagt at skulle underholde den store menneskegruppe af YG-fans i over en time.

Trods ventetiden er humøret højt blandt det unge publikum, der standhaftigt venter på at se albumaktuelle YG i egen person. Albummet Stay Dangerous udkom tidligere i år og tog den 28-årige rappers karriere til nye kommercielle højder.

Endelig sker der noget

DJ MIKV løber om bag scenen omkring klokken 21:10 og erstattes af YG's egen dj – DJ Vision. Han varmer det ventende publikum op i yderligere 20 minutter, hvorefter lyset dæmpes. Publikum bliver stille, og snart kommer stormen. YG vader selvsikker ind på scenen i sit klassiske outfit – rød bandana, de karakteristiske små solbriller og en ternet opknappet skjorte. Koncerten er knap nok gået igang, da den første moshpit udbryder til tonerne af "Suu Whoop". YG's tilstedeværelse på scenen er energisk og nærværende. Han uddeler allerede high-fives til alle på første række og skriver autograf på en trøje.

Der går ikke længe, før publikum selv tager initiativ til i kor at råbe "Fuck 6ix9ine", imens YG kigger stolt skuer ud over menneskemassen. De to rappere er ikke just perlevenner. Man kan se, at YG oprigtigt suger momentet ind, og det er fantastisk at se. Han afslutter sekvensen ved selv at fyre et par ord efter den omtalte rapper og udbryder derefter i et højrøstet "N***a, fuck 6ix9ine", hvilket udløser enorme klapsalver fra publikum.

Legendariske YG tracks

YG's album Still Brazy, udgivet i 2016, er et af mine yndlingsalbums fra dette årti. Selvom dette er en tour dedikeret til hans seneste album,Stay Dangerous, har jeg et inderligt håb om, at den nærværende rapper vil spille en del numre fra netop Still Brazy. Det bliver ikke til mange tracks fra pladen, men nok til, at jeg fik styret mine lyster. Specielt "Twist My Fingaz" forbliver et kæmpe højdepunkt på aftenen.

Det engagerede publikum tager endnu en gang sagen i egen hånd og brøler "Fuck Donald Trump" i kor. Der er noget fascinerende ved YG, når blot han taler, og det giver han sig til netop nu. Han kommer omkring amerikanske situationer, blandt andet skovbrandene i Californien og ikke mindst Donald Trump. "Fuck that racist motherfucker", bliver de sidste ord, før tonerne af hans ikoniske nummer, "FDT", møder ens ører. Alle i hele salen synger med på omkvædet! Endnu et højdepunkt.

Forunderligt klimaks

YG fortsætter og spiller et par sprængfyldte tracks. Han holder sig ikke kun til sin eget musik, og spiller blandt andet Sheck Wes' kæmpehit "Mo Bamba". Koncerten er nu nået et stadium, hvor nærmest alle i publikum flyver rundt mellem hinanden, i hvad der udgør op til flere mindre moshpits. YG lader sig rive med og fortæller, at han kommer ned til publikum. Der går et jag gennem alle, og en kæmpe cirkel bliver lavet i midten. Alle er klar til at modtage gangsterrapperen, men midt i kaoset skifter YG pludselig mening, og hele seancen skuffer. Publikum bliver lovet, at rapperen nok skal komme ned blandt dem senere. Han vælger så at gå fra fyr og flamme til et mere laidback nummer.

Det er der bestemt ikke noget galt i, men timingen er elendig. Det bliver heller ikke bedre af, at YG vælger at sætte sig ned på en stol. Det er sikkert fint for første række, der nu er de eneste, som kan se ham. Jeg har intet mod mere stilfærdige numre, tværtimod er de for det meste mine favoritter på et album, men de kan være svære at mestre til en koncert. Det kræver en bestemt stemning, hvor kunstnereren suger publikum til sig, hvilket er temmelig svært, når man sidder ned, og nærmest hele salen kun kan se DJ Vision.

Op på hesten igen

Stemningen bliver dog hurtigt vendt på hovedet igen, og YG spiller sit remix af Rich The Kids "Plug Walk" kaldet "Blood Walk" og et par af sine egne numre, blandt andet "Why You Always Hatin?". YG holder, hvad han lover og går nu ned fra scenen og ud til publikum. Han skal have respekt for virkelig at ville komme sine fans ved.

Koncerten lakker mod enden, en del senere end beregnet. Afslutningen bliver kæmpehittet "Big Bank", og der bliver sat et fint punktum på aftenen. YG takker publikum og går om bag scenen. Ekstranummeret bliver erstattet af et mindre afterparty med DJ Vision, der spiller en masse hårde tracks. De allermest standhaftige fans bliver, til det sidste nummer er spillet.

YG tog det at komme "fashionably late" til nye højder, men alt dette blev hurtigt glemt, så snart manden selv overtog VoxHall-scenen. Publikum var i vældig godt humør, og det samme var YG. Han var utrolig god til at inkludere og interagere med fansene. Filmen knækkede lidt, da YG valgte at tone tingene ned midt under aftenens højdepunkt. Dårlig timing. Han formåede heller ikke at komme ud over scenen på de mere stilfærdige tracks. Det blev dog opvejet af hans tilstedeværelse under resten af koncerten, og overordnet var aftenen en rigtig god oplevelse, med en noget langtrukken start.