ANMELDELSE: Lil Pump, store moshpits

Lil Pump, Store Vega, København

ANMELDELSE: Lil Pump, store moshpits

Anmeldt af Cillian Murphy | GAFFA

Arkivfoto

“Opvarmning går på sikkert lidt over 20, spiller i 30 min.. så hopper der en dj op og spiller SoundCloud-musik til kl. 21 ca. Og så kommer Pump ved 21.30-tiden og spiller max 45 minutter”.

Således lød den profeti, som mandag eftermiddag tikkede ind i min indbakke fra min kammerat og medkoncertgænger, op til Lil Pumps første danske koncert nogensinde i Store Vega. En forudsigelse, som skulle vise sig at ramme ganske tæt på de reelle begivenheder på Enghavevej, senere samme aften. En komplet tætpakket sal var i hvert fald klar, allerede et godt stykke før den annoncerede koncertstart kl 20. Eller – tætpakket er måske næsten en tilsnigelse. Dele af salen var tætpakket. Til denne slags koncerter er det nemlig blevet kutyme, at den forreste del af salen – alt det, som ligger foran lydmandens pult – bliver fuldkommen overbefolket, til et punkt hvor de unge gutter knap kan bevæge sig, mens den bageste del af salen langt hen ad vejen er ryddet for publikummer.

Med et ry som en rowdy liveperformer i særklasse var det kun naturligt, at det samme skulle gælde for megahypede Lil Pumps koncert. De knap tre timer, hele seancen varede, fra folks tidlige ankomst til sidste playback-strofe fra rapperen, udspillede sig nærmest som én stor moshpit-tornado på gulvet, oplevet af undertegnede på behørig sikkerhedsafstand fra spillestedets balkon.

Hvis fremkomsten af SoundCloud-generationen har lært os noget, er det, at gimmicks og attitude er meget vigtigere for det nye kuld af hiphop-forbrugere, end substansfyldte tekster og skarp teknisk levering. Lil Pump er om muligt personificeringen af netop denne tendens. Med sine blot 18 år har Pump, med det borgerlige navn Gazzy Garcia, gået sin sejrsgang verden over på streamingtjenesterne de seneste par år. Han er ophavsmanden til den letgenkendelige ESKEEEETIIIT-frase (en omskrivning af ordene "Let’s Get It") og grunden til, at din 11-årige lillebror formentlig gik og skrålede “Gucci Gang, Gucci Gang, Gucci Gang” i et halvt år.

Pump er opsummeringen af denne generations store helte, og ligesom eksempelvis 6ix9ine, som også for nyligt lagde vejen forbi Vega, rocker han de obligatoriske ansigtstatoveringer, foruden en farverig hårpragt og en hærdebred IDGAF-attitude. Succeskriterierne til koncerter som disse er, om folk turner up og er lit. Altså er det festen og den uhæmmede, intense og rowdy stemning, som er i fokus, og det var uden tvivl også det, de mange teenagedrenge var kommet for at være en del af.

Og de gjorde bestemt, hvad de kunne for at opretholde en intens og højspændt atmosfære. Ad flere omgange var der både opvarmning – først fra det særdeles uskarpe support-act Splurge og efterfølgende crew-medlemmet Desto Dubb, hvis optræden både var lang og fuldstændig ude af sync med publikum. Med til historien hører det, at der fra Splurge gik på scenen, til Pump gik igang med sit sæt, gik mere end halvanden time, og ventetiden generelt blev brudt op på en måde, så crowden nåede helt op og peake, blot for at blive spist af med lys i salen og mere ventemusik. Kl 22 var det dog blevet tid. The Harverd Dropout Tour var klar til start!

Ind trådte den 18-årige Garcia så. Iført en Moncler-lignende jakke, tophue og designersolbriller, til lyden af “i SHYNE”. Energiniveauet fra hovedpersonen selv var ikke til at tage fejl af – han fløj rundt på scenen og koreograferede voldsomt, mens de vigtigste linjer blev leveret råbende ind i den trådløse mikrofon, støttet af en betragtelig mængde playback. Åbningsnummeret gled således over i Smokepurpps “OK”, hvor det fra frontmanden blev gestikuleret meget lidt subtilt, hvad han havde tænkt sig at gøre med your bitch, hvis han fik chancen. Pump formåede således koncerten igennem at agere hypeman til sit eget show, selvom energien var aftagende, i takt med at både jakke, hættetrøje og T-shirt røg af, og den unge mand mod slutningen performede i topløst.

Sådan helt generelt cirkulerer den unge rappers tekstunivers sig om yderst misogynistiske tekster, tilsat en god portion ungdommelig ignorance, materialistisk besættelse og substansforherligelse. At Desto Dubb under sin opvarmning eksempelvis fik indlejret et “Free Cosby”-shout, rettet mod den voldtægtsdømte Bill Cosby, indikerer meget godt, hvordan tonen er i meget af Pumps egen musik. Det understreger formentlig også, hvorfor den passage i aftenens show, der fungerede bedst, var hitparaden, der rummer “Drug Addicts”, “D Rose” og selvfølgelig kæmpehittet “Gucci Gang” i træk. Hvad man end måtte mene om teksterne og attituden, var det altså det her, folk er kommet for at se, og de mange moshpit-cykloner ville ingen ende tage.

Derfor blev det også meget symbolsk “Essketit”, som afrundede aftenens på mange måder kaotiske og hektiske show, med en gigantisk moshpit som Pump selv ville tage del i. Efter noget tumult, hvor rapperen halvt liggende på publikums arme, og halvt stående ude iblandt publikum rappede sine vers på nummeret, blev han afslutningsvist hevet tilbage på scenen af sine bodyguards, hvorfra han fik publikum op og ringe en sidste gang, med den Kanye West-featurede “I Love It”. Knap 45 minutter blev det til med Pump på scenen, og selvom der ikke kan herske megen tvivl om, at det her var en succes for mange af de fremmødte, var der store mangler i både indhold og form fra Pump og co.