ANMELDELSE: På klub med EBM-pionerer

Nitzer Ebb, Pustervik, Göteborg

ANMELDELSE: På klub med EBM-pionerer

Anmeldt af Ulrich Lauridsen | GAFFA

I den lille flække Chelmsford lidt nord for London dannede de tre teenagere Douglas McCarthy, Vaughan ”Bon” Harris og David Gooday i 1982 trioen Nitzer Ebb. Punken var død, og de tre venner dyrkede post-punk bands som Killing Joke, Siouxie and the Banshees og Bauhaus, men da de besluttede sig for at danne et band, blev der ikke købt guitarer. Derimod kastede de sig over Roland-synthesizere og trommemaskiner, og på den måde blev trioen, som selv definerede sin musik som positive punk, en af pionererne indenfor genren Electronic Body Music, som blomstrede fra midten af firserne og frem.

Nu, mere end 36 år efter dannelsen står trioen så sammen på scenen igen. Denne søndag aften på Pustervik i Göteborg, hvor 900 forventningsfulde fans er klædt ud og spændt op til en omgang tung og dansabel EBM, som i Sverige er en langt større genre end herhjemme i Danmark. Og trioen er faktisk en kvartet, for med i den gendannede 2018-version af Nitzer Ebb er også bandets coverdesigner Simon Granger, der for første gang er med på scenen.

Nitzer Ebb version 2018 er ikke bare opdateret, hvad angår besætningen. Også musikken har fået en mindre make-over, og måske lidt overraskende er der ingen Roland-synthesizere med på scenen. Gooday og Granger er begge udstyret med lap-tops og sequenzers, og de lægger den bund af club-inspireret techno, som er den store forskel fra Nitzer Ebbs hidtige, ret minimalistiske synth-set-up. Mellem dem står en utrolig veloplagt og fit Bon Harris, der for godt ti år siden som livetrommeslager havde store problemer med rygsmerter, hvorfor Nitzer Ebb i en periode havde svært ved at turnere. Trommesættet er udskiftet med programmerede trommer, som Harris supplerer ved at slå løs på en Octopad med en energi, som kun overstråles af den jakkesætklædte frontfigur Douglas McCarthy, der gennem hele koncerten bærer solbriller og har en udstråling så cool som tøris.

De lægger forsigtigt ud med "Come Alive" og "Ascend", men allerede i tredje nummer, "Blood Money" fra bandets hovedværk Belief, kan man høre den musikalske forvandling. Numrene kører elegant over i hinanden, og club-tilgangen bliver mere og mere klar, som koncerten skrider frem. Vi får hårdtpumpede versioner af i forvejen energiske numre, hvor både McCarthy og Harris springer rundt på scenen og krænger deres enkle, men slagkraftige budskaber ud. I numre som "Getting Closer", "Join in the Chant" og "Murderous" står det soleklart, hvorfor Nitzer Ebb nærmest blev synonymt med EBM og ikke mindst, at de nok aldrig havde lydt, som de gør, hvis en gruppe som DAF ikke havde eksisteret.

Ikke alle numre i deres nye forklædninger fungerer dog optimalt. Særligt "Hearts and Minds" og "Shame" virker sært forcerede samtidig med, at den dynamik, som de oprindelige versioner indeholder, ikke udløses. Man ser det tydeligst på publikum, der i de numre, hvor den nye formel virker, både bliver smittet med McCarthy og Harris’ dans på scenen og med knyttede næver brøler med på ”Control” og ”I’m Here”, hvorimod de i de mindre vellykkede numre står noget mere stille og betragtende, end musikken formentlig har været tiltænkt.

Koncerterne på den igangværende turné består mest af numre fra gruppens første tre albums, That Total Age, Belief og Showtime, og kommer efter en syv år lang koncertpause. Dengang turnerede de efter udgivelsen af deres seneste album Industrial Complex, hvorfra der ikke er numre med på sætlisten. Med de oprindelige besætningsmedlemmer på scenen og det klare fokus på bandets guldalder i slutningen af firserne kunne Nitzer Ebb have valgt den sikre vej og spillet numrene, som da de i 1987 turnerede verden rundt med label-vennerne Depeche Mode, men behovet for ikke at fremstå som et rent museumsband har heldigvis vejet tungere. Derfor må man også tage hatten af for bandets dogmatiske opdatering af det gamle materiale. Også selvom det måske ikke er 100 procent vellykket i alle numre.

Sætlisten:

Come Alive

Ascend