ANMELDELSE: Grime-kongen nedlagde København

Skepta, Tap1, København

Anmeldt af Lauge Elkjær Larsen | GAFFA

Klokken var 20:00, da den første ud af hele tre opvarmere gik på scenen. 22-årige Lancey Foux satte godt gang i festen. Hans finurlige dansetrin og energiske tilstedeværelse ramte plet. Han mindede en del om Young Thug, både musikalsk og i udseende. Efter Lancey Foux var det blevet LD's tur. Ikke just lige så imponerende. LD virkede temmelig fjern – men det kan selvfølgelig også være svært at indtage scenen efter energiske Lancey Foux. Han blev bedre, som tiden gik og sluttede okay af. Endelig blev det Friscos tur. Skeptas gode ven er en fremragende rapper, og det fik han i den grad bevist. Han havde svært ved at overgå Lancey Foux' energiniveau, men opvejede det med musik af en helt anden liga.

Opvarmningen føltes egentlig som en hel koncert i sig selv, hvilket jeg finder positivt. Hvis du dog kom for udelukkende at høre Skepta, var det nok en lidt langtrukken start.

Skepta indtager scenen

Skepta starter ud i storslået stil med kæmpehittet "Praise The Lord (Da Shine)", som han har lavet sammen med amerikanske A$AP Rocky. Han bevæger sig hurtigt videre til fanfavoritten “That’s Not Me”, til stor jubel fra den mangfoldige fanskare. Iført sin hættetrøje, med hætten trukket godt ned over hovedet, spankulerer den 36-årige Tottenham-rapper selvsikkert rundt på scenen.

Han har da også god grund til at være selvsikker. Den rutinerede grime-konge har efterhånden været i branchen længe, og hans karakteristiske musik stiger i popularitet hvert eneste år. De bastunge beats med snerrende percussion er elsket af mange.

Savner lidt initiativ

Skepta og publikum tager i fællesskab initiativ til et par gigantiske moshpits, men derudover savner jeg lidt mere dirigeren fra rapperen. Han har ikke voldsomt meget kontakt med publikum, og det er sjældent, at han får hele Tap1 med. Det er selvfølgelig svært med et så stort sted som netop Tap1, men han kunne godt have forsøgt en anelse mere.

Koncerten byder til gengæld på et særdeles fremragende lysshow. Der er effekter for alle pengene. Specielt under numre som "Bad Energy" og "It Ain't Safe" er det en fornøjelse for øjnene. "It Ain't Safe" er forresten et kæmpe højdepunkt på aftenen, og alle råber med på omkvædet.

Smart brug af opvarmerne

Der bliver gjort fint brug af opvarmerne under Skeptas egen performance. Alle på nær Lancey Foux er på scenen, på skiftende vis gennem hele koncerten. Det falder lidt til jorden, da pladeselskabskollegaen Shorty, som underligt nok ikke var en del af opvarmningsholdet, er alene på scenen. Måske skal Skepta have en lille pause, men dynamikken fungerer bedst, når stjernen rent faktisk er på scenen.

Skepta slutter af med to af mine personlige favoritter. Selvfølgelig den højtelskede og ikoniske "Shutdown", men ikke mindst også “Pure Water”. Et perfekt nummer at slutte af på. Jeg er ikke helt sikker på, om Skepta overhovedet fik sagt tak og farvel, men pludselig er han altså væk og kommer ikke tilbage. En lidt forvirrende slutning, som først rigtig går op for mig, da svedende og udmattede mennesker finder mod udgangen.

Lyden var ikke perfekt, og Skepta måtte gerne have interageret med og instrueret publikum en anelse mere, men overordnet var det en vellykket koncert. Alt føltes timet og tilrettelagt, Skepta var selvsikker, lysshowet var fremragende, og der blev gjort god brug af opvarmerne op til flere gange. Man glemte helt, at det var i København koncerten fandt sted, for det hele emmede af London og grimeverdenen.