Jethro Tull
This Was: The 50th Anniversary Edition

ANMELDELSE: Beåndet britisk bluesrock anno 1968

Box / Chrysalis
Udgivelse D. 09.11.2018
Espen Strunk

Mit forhold til Jethro Tull vil aldrig helt være det samme efter en uheldig misforståelse i Struer, i 2012, som involverede GAFFAs fotograf, undertegnede, Ian Anderson og dennes sikkerhedsfolk. Hvilket naturligvis ikke ændrer en tøddel på, hvor fremragende gruppens bedste plader (stadig) er.

Blandt disse regner jeg personligt debuten This Was, som fylder 50 i år og således føjer sig meningsfuldt ind i disse års fortløbende række af udvidede genudgivelser af bagkataloget. Det er Tull anno "My Sunday Feeling" og "A Song for Jeffrey"; anno den uforglemmelige optræden i The Rolling Stones Rock’n’Roll Circus – og forud for den fine toer Stand Up (1969) og gruppens veloplagte optræden på Isle of Wight-festivalen året efter.

Liveoptagelser er der dog ingen af på denne ellers ganske omfattende samling (3 cd’er og en audio-dvd), som i stedet præsenterer de ti studietracks i forskellige mixes – fra A Steven Wilson Stereo Remix, over Original 1968 UK Stereo Mix (disc transfer) til Original 1968 Mono Mix. En diskutabel disposition, kan man måske sige – hvortil kommer, at en del af dette materiale tidligere er udkommet på 40-års-jubilæums-udgaven (!) for ti år siden.

Med en række BBC-optagelser og radio(fra)klip er cd 2 et højdepunkt i den nye boks, der ligesom bl.a. Thick as a Brick- og Songs from the Wood-genudgivelserne (2012) fremtræder i dvd-størrelse med tyk booklet med tekst der matcher de soniske nørderier. Side om side med en fint fotomateriale kan man her således læse om eksempelvis de mange forskellige labels – altså de fysiske mærkater – albummet eksisterer med.

Og albummet, i sig selv – det er fortsat fremragende. Anderson deler her det musikalske lederskab med guitaristen Mick Abrahams, som forlod bandet efter udgivelsen, og vi hører lyden af et personligt, britisk bud på den bluestradition, som utallige samtidige britiske navne trak veksler på – og man forstår, hvorfor netop This Was kørte over PA-anlægget mellem koncerterne på Woodstock, dengang i sommeren '68.