Charlotte Gainsbourg
Take 2

Ufokuseret fokus med Gainsbourg

EP / Because Music
Udgivelse D. 14.12.2018
Simon Heggum

Ep’en er en underlig form i nutidens streaming-tid. Enten vælger kunstnere at udgive en fokuseret samling eller et mini-koncept, eller man ender med en rodebutik. Enten for at teste en ny kunstner eller for at rydde op i en etableret kunstners bagkatalog.

Det sidste får man lidt på fornemmelsen med Charlotte Gainsbourgs surprise-ep Take 2, der kommer i kølvandet på 2017's albumtriumf Rest. Vi får således to live-numre og tre nye numre. Singlen ”Such a Remarkable Day” føjer akustiske samples til dét lydunivers, som Gainsbourg etablerede på Rest, mens ”Lost Lenore” desværre forsvinder ud i glemslen. På den anden side får vi en version af Rest’s trumfkort ”Deadly Valentine”, som desværre ikke rigtig føjer noget nyt til sangen, andet end et langt, sugende synth-mellemspil.

Det lader os tilbage med to sange. ”Bombs Away” er et fantastisk popnummer, med et knugende disco-beat, akustiske klaverer og en apokalyptisk tekst, der peger både bag ud og fremad i europæisk historie. Held og lykke med at få omkvædet ud af hovedet. Den anden sang er Gainsbourgs version af Kanye Wests udleverende ”Runaway”, som Gainsbourg gør til sin egen ved at barbere den rokkende rapsang ned til grundidéen: En forbløffende smuk klaverballade. Man savner muligvis den fire minutter lange outro, men får til gengæld en ekstrem, intim Gainsbourg i stedet. En version, som viser, at den udtrådte cover-genre stadig kan levere nye overraskelser den dag i dag.

Take 2 er tydeligvis ment som en slags souvenir til os, der har holdt med Gainsbourg på de to sidste års ridt. Men så er den heller ikke ret meget mere. Tre stjerner for tre gode sange.