New Kids
Collective Fruits

ANMELDELSE: Skizofrent syretrip med unikt særkende

Album / New Kids
Udgivelse D. 12.10.2018
Andrea Washuus Bundgaard

Det er langtfra let at putte New Kids i nogen kasse. Og hvorfor skulle man også det? I dette andet albumudspil fra den legesyge kvintet males der med den helt brede pensel i et miskmask af forskelligartede muligheder og udtryk, der når rundt i alle hjørner; fra den frie improvisatoriske jazztradition til letsindige popmelodier til hård spade og 70’er psych-rock. Vejen er bumlet og særdeles uforudsigelig, når man hopper om bord på New Kids-slæden, og præcis deri ligger charmen, ja faktisk hele identiteten. Så hvis man drages af det skæve og lettere fandenivoldske, varsles der om stormende forelskelse!

De tre første numre føles fyldestgørende for en helt plade. Dette skyldes ikke blot numrenes lange varighed, men rettere de utallige stemningsskift med kompositioner så komplekse og kunstnerisk eksperimenterende, at man skal holde tungen lige i munden for at følge med. Den musikalske virtuositet og højstemte energi indtager førersædet, mens jeg som passager flyver rundt på bagi, lige dele svimmel og nysgerrig. I ”Lion’s Feet” og ”Infinite Hand” sænkes farten for en kort bemærkning ganske tiltrængt, mens forsanger og trommeslager Rune Lohse udforsker sin stemmes dybde og diverse vokaleffekter. De mange genreskift med afsæt i lige så mange musikalske strømninger giver albummet et unikt særkende med en tydelig agenda om at ruske i popverdenens kommercielle rammer og vores tilgang til den. Og selvom udførslen bæres frem af musikalsk snilde og episke idéer, synes indholdet flere steder noget uoverkommelig og rodet.

New Kids indbyder skiftevis til total fordybelse og løssluppen dans på bordet med et raketfyrværkeri af en plade sprængfyldt med skizofrene dynamikker og fantasifulde detaljer, der uden tvivl vil udfolde sig på ny ved hvert et genhør. Og hvis man mister gejsten på halvvejen, er det ingen skam – Collective Fruits er en stor mundfuld, der med fordel kan tages i bidder.