Lealani
Fantastic Planet

Sprudlende debut fra den dybe undergrund

Album / Domeofdoom Records
Udgivelse D. 18.01.2019
Simon Heggum

I en frustrerende, nutidig tåge af åndsfraværende, tom popdød, er der heldigvis stadig nogle, der tør bryde med tendenserne og lave, hvad de har lyst til. En af disse er den 19-årige, amerikanske producer, sangskriver og sanger Lealani, der har bedrevet en af årets første overraskelser med den lille perle Fantastic Planet, der udkommer på kassettebånd på det lille DIY-label Domeofdoom Records.

Fantastic Planet knitrer derude et sted mellem minimalwave og synthpop, og oftest indeholder lo-fi produktionerne ikke meget andet end en gurglende synthesizer og tørre, analoge trommemaskiner. Pladen er således holdt oppe af Lealanis skæve, ekspressive lillepige-vokal, stærk, improviseret sangskrivning og glitchede beats, som dukker op på pladens højdepunkter ”Slip Slaughtered” og ”Miniscule”. Indimellem introduceres håndspillede trommer og elektrisk guitar, der får Lealani til at lyde som en fjern, digital kusine til slackerrock ( ”Seas of Mars”, ”Little Bird”), og sangerinden tør sågar være poppet på den smittende ”Fallen” og den uhyggelige ”Broken”.

Lealanis forkærlighed for lo-fi-produktioner, ødelagte Casio-keyboards og umiddelbar skævhed kommer virkelig til syne på en decideret bedårende debut og vidner om en stor legelyst i musikkens absolutte muld. Vi skal være glade for, at albums som Fantastic Planet stadig udkommer i 2019, og havde verden været retfærdig, var albummet udkommet i et langt større format. Så her med en udfordring til de nysgerrige lyttere om at grave dybt i undergrunden. Den er ikke så farlig! Pladen er endda på Spotify, hvis du har smidt din båndoptager ud.