To timer med drømme og sange

Tina Dickow, Musikkens Hus, Aalborg

To timer med drømme og sange

Anmeldt af Keld Rud | GAFFA

Arkivfoto

Det er over ti år siden, jeg sidst så Tina Dickow. Det var på Roskilde Festival, hvor sangerinden badet i søndagssolskin indtog Orange Scene. En scene, som ikke ligefrem klædte Dickow og hendes sange. Den store friluftsscene kræver, at man som kunstner arbejder med nogle meget direkte og voldsomme kræfter, og at man formår at tøjle dem, hvilket man dengang ikke kunne sige om Tina Dickow.

Det forholdt sig helt anderledes, da den blonde sangerinde gik på scenen i Musikkens Hus fredag aften for at spille første koncert, som hun betegnede som nervepirrende, på sin Danmarksturné i forbindelse med albummet Fastland. Musikkens Hus, Tina Dickow og Dickows sange klæder hinanden uforligneligt. Det virkede derfor helt troværdigt, da Dickow fortalte, at hun havde fornemmelsen af at komme hjem til Aalborg og Musikkens Hus, skønt hun er fra Aarhus og bor i Island.

Det var et udsolgt Musikkens Hus, der nærmest labbede de 21 sange i sig. Det var en decideret paroplevelse, der talte flere ægtepar, kærestepar og vendindepar. Tina Dickow var klædt i en sort, elegant kjole og blev gennem hele koncerten badet i en meget smagfuld og æstetisk velvalgt lyssætning.

Disckow lagde ud med "Not Even Close", åbningsnummeret fra Fastland, som hun spillede i alt syv sange fra. De nye sange fungerede hver godt sammen med de ældre sange. Det første sæt var i høj grad helliget sange fra Fastland og Dickows forrige album Whispers. Her i fyrrerne fremstår Dickow som en moden kunstner, der kalder på eftertanke, omtanke snarere end utøjlet hysteri. Dickow og hendes tre akkompagnerende musikere, ægtefællen Helgi Jónsson (tangenter, guitar, kor og basun), Dennis Ahlgren (guitar og bas) og Marianne Lewandowski (trommer, slagtøj og kor) gjorde i første sæt brug af få og meget enkle virkemidler. Når man gør det, skal de doseres med omhu. Den kunst forstod bandet til fulde at udnytte.

De var alle stålsatte på at åbenbare inderligheden i Dickows sange, og mod slutningen af sættet tog begejstringen til sidst så endegyldigt fat i det velklædte, fortrinsvis voksne publikum, at de måtte klappe og synge med. Undervejs fik Dickows afvæbnende facon også løst gevaldigt op for stemningen. Flere gange blev hendes ankedoter og kommentarer til sangene mødt af uforbeholdne latterudbrud, som da hun i sange "Woman Downstairs" skulle forklare, hvorfor hun, lykkeligt gift kvinde havde skrevet en kærlighedssang til en kvinde. – Det kunne være fordi, jeg vil gøre mig selv mere spændende, end jeg er, ved at det ser ud til, at jeg er til det hele. Forklaringen er, at når danske filminstruktører skal bruge sange om knudemænd, ringer de til mig.

Efter en kort pause indtog Dickows ægtefælle scenen og sang to af sine egne sange. Den første, "Hundred Miles", helt alene og den anden, "Aurora", sammen med hustruen. Jónsson udløste med kommentarerne til sine sange også hjertelig latter. Der var flere deciderede gearskift i 2. sæt. Og det gav koncerten en meget velkommen dynamik. Alle musikerne stillede sig helt frem til scenekanten og fremførte de næste sange i det, Dickow betegnede som et lejrbålsetup. Her fik vokalerne for alvor lov til at udfolde sig. Singlen "Fancy" indvarslede endnu et skift. Med sangens dansable beat og fraværet af guitar var det pludselig en mere urban og pågående oplevelse.

Frem mod koncertens afslutning var Dickow mere rundhåndet med publikumsfavoritterne og karrierens største hits. Derfra og gennem de tre ekstranumre var det helt åbenlyst, at Tina Dickow ikke blot havde indtaget publikums sind og tanker og fyldt dem med musik og drømme i over to timer, men også havde vundet deres hjerter med sin charmerende og afvæbnende facon og musikalitet.

Første sæt:

Not Even Close
Moon To Let