Papa Dee & First Light
Papa Dee Meets First Light Showcase Vol. 1

Sublim svensk roots reggae

LP / Black Viking Records
Udgivelse D. 01.02.2019
Henrik Bæk

At Sverige i mange år har haft stolte reggae traditioner vidner historien tydeligt om: reggaemusikken fik nemlig op gennem 1980erne sit eget faste radioprogram på SVR P3 med værterne Thomas Gylling og Papa Dee bag mikrofonerne, ligesom svensk tv var først med at promovere reggaegenren gennem visning af den anmelderroste reggaedokumentar Deep Roots på Svensk TV 1.

Med store reggaefestivaler på Gotland og i Uppsala har Sverige også i de senere år formået at holde gang i reggaeflammen og på det nye projekt Papa Dee Meets First Light Shocase LP Vol. 1, teamer to af svensk reggaemusiks bedste ambassadører op på en stærk samling roots reggae numre, der viser at svensk reggae har særdeles høj international klasse.

Roots reggae bandet First Light fra Enköbing blev dannet i 2001 og inspireret af den tidlige 1980er roots sound har de i dag etableret sig som et af de bedste reggaebands i Europa. I 2014 spillede de på den store anerkendte Reggae Jam festival i Tyskland og var det år blandt reggaepublikummets største favoritter.

Med deres evne til at skrive stærke og meningsfulde tekster og med en imponerende blæsersektion er de altid garanter for at levere en autentisk reggaelyd, hvor tekst og musik går op i en højere enhed, hvilket også er tilfældet på det nye album, der er blevet til i samarbejde med den svenske reggae pioner Papa Dee.

Vinylen rummer i bedste Jamaica retro-stil 10 skæringer, fordelt på fem numre med vokal og fem tilhørende dubs uden vokal. En udgivelsesform der var særdeles populær i 1980erne, hvor de tilhørende dubs gav reggaediskotekerne mulighed for at eksperimentere med egne D.J.s. Der er alene udsendt 300 håndnummererede eksemplarer på vinyl, men på CD-udgaven er de 10 numre udvidet med yderligere 5 dubplate mix.

Albummet er 100% svensk, udsendt på Black Vikings Records og indspillet analogt i Rub-a-dub studiet i Stockholm, der i sin tid blev grundlagt af den nu afdøde producer og dubmixer Internal Dread, der selv tidligere har samarbejdet tæt med First Light. Dub-sporene på det nye album er mixet af Jonathan ’Prentice’ Sandberg, der har videreført studiets aktiviteter efter Internal Dread og som har en stil, der ligger tæt op af den mere traditionelle dubstil, der med de lidt slæbende diskanter og skæve fraseringer minder en del om den måde King Tubby i sin tid mixede dubs på.  Jeg glæder mig allerede til Vol. 2, Vol. 3, Vol. 4, osv.

Et stærkt album!