ANMELDELSE: En velsmurt metal-jazz-prog-maskine

Mastodon, Train, Aarhus

Anmeldt af Alexander Test Hemstedt | GAFFA

Efter god opvarmning af supportbandsene Mutoid Man og Kvelertak går aftenes hovednavn på scenen. Det er mange år siden efterhånden, at Mastodon har spillet uden for hovedstadsområdet. Koncerten blev udsolgt tre dage inden selve koncerten, hvilket måske samtidigt forklaringen på, at det er så længe siden. Med Mastodons størrelse og supportnavnene kunne man rent faktisk have forventet, at der havde været udsolgt meget tidligere, også i betragtning af, at det er en lørdag aften. Men udsolgt er vel udsolgt. Train er proppet med sine 1.100 publikummer og til Gene Kelly-sangen Singin’ in the Rain betræder Mastodon scenen og kører hårdt på fra start med Iron Tusk og March of the Fire Ants. Trains midterdel er blevet til mosh-området, som folk enten prøver at komme ind til eller forsøger panisk at flygte fra, men da Train er proppet er der ikke megen plads til at komme nogle steder.

Sættet fortsætter med blandt andet Steambreather fra det nye album Emperor of Sand og Ghost of Karelia, typiske Mastodon-sange. Mastodon er et heavy-band, men har også utrolig mange prog-elementer. Nogle kaldte dem for heavy-metallens Pink Floyd – men dette attribut har vel også Dream Theater inden for heavy-genren. Mastodon er måske også en form for jazz-metal, da guitararbejdet af Bill Kelliher samt Brent Hinds og ikke mindst Brann Dailors trommer nok ikke fås på et højere niveau andre steder.

Vi får utroligt mange harmonier, toner, temposkift, og alt er super tight eksekveret. Det er en velsmurt metal-jazz-prog-maskine, som aarhusianerne kan glæde sig over i aften. Bandet spiller simpelthen fremragende, og selvom særligt Kvelertak skabte en fest, er de i forhold til den musikalske kunnen og niveau flere etager længere nede end Mastodon. Sammenligningen er dog også unfair, da gruppernes musikstile er så forskellige. Man skal også huske, at både Brann Dailor og Brent Hinds er forsangere hver især sammen med Troy Sanders. Tre forsangere gør noget ved lydbilledet, og lyden er i skabet denne aften på Train.

Det musikalske bliver i dén grad visuelt komplementeret af kæmpe medieskærme bagved bandet, som, afstemt med musikken, har yderst syrede visualiseringer fra Mastodon-universet. Hele kombinationen sørger for en god tilskueroplevelse.

Bedre håndtering af en metal-koncert fra vagternes side?

Aftenens eneste kritikpunkt kunne måske være enkelte Train-sikkerhedsvagter, der desværre kun formår at håndtere nogle crowdsurfere med yderst hård hånd, jeg vil ikke skrive vold. Dog lægger hele salen flere gange mærke til, hvor hårdt særligt to vagter mellem hegnet og scenen tager fat i nogle glæde koncertgængere, som bliver sat i håndlås og eskorteret ud af koncertsalen. Det undrer meget – vagterne har sikkert haft deres grunde, dog kan undertegnede ikke huske så voldsomme scener, bortset fra den ene Machine Head-koncert på Train i 2009, som også blev diskuteret meget. Måske kunne en forventningsafstemning eller endnu bedre briefing af vagterne sørge for, at vi ikke ser disse kedelige scener i fremtiden.

Nogle blandt publikum savner formentligt Mastodons til dato kommercielt mest succesrige sang Show Yourself. Det samme gælder nok også for numrene Oblivion, Black Tongue eller Curl of the Burl. Hvorfor disse sange ikke spilles, må forblive en gåde – at de ikke spilles kan kun undre, da de alle sammen er fremragende. Men da hele Mastodons bagkatalog efterhånden også fortjener prædikatet "fremragende" er dette højst sandsynligt en benhård prioritering fra bandets side.

Scott Kelly

Med og fra sangen Scorpion Breathe betræder Neurosis-forsanger Scott Kelly scenen og komplementer Mastodon på en forbavsende fed måde. Det hele klikker. Med Crack the Skye får Train en omgang ondskab kastet i lokalet inden forløsningen og en ægte omgang metal i form af Blood and Thunder skaber klimaks i aften. Blood and Thunder er et fantastisk nummer, og særligt mellemstykket med guitarsoloerne bliver, også i aften, præsenteret på en fremragende måde.

Alt i alt en mindeværdig koncertaften, hvor publikum får valuta for pengene med tre dygtige bands med meget forskellige udtryk inden for metal-genren. Vi glæder os allerede til næste gang.

Intro – Singin’ in the Rain (Gene Kelly)

Iron Tusk