Win, Win, Win, Win

Jay Rock, Pumpehuset, København

Win, Win, Win, Win

Anmeldt af Cillian Murphy | GAFFA

Folk var tidligt på den torsdag aften, i den bidende blæst foran Pumpehuset. Amerikanske Jay Rock, en del af det hæderkronede hiphopkollektiv TDE, og 25% af hiphop-supergruppen Black Hippy, aflagde nemlig sit første danske besøg nogensinde, som fjerde stop på sin Big Redemption European Tour. En længe ventet koncert, som tilbage i januar blev meldt udsolgt, hvorfor det københavnske hiphop-publikum var mødt op i god tid for at sikre sig en god plads i Kransalen. En tendens, der de senere år har vist sig at være typisk for shows med TDE-artister, som har opnået et berettiget ry for at levere energiske og tilstedeværende shows, hver gang de tropper op.

Der skulle dog gå godt og vel halvanden time, før der kom andet end numre fra dj’ens sætliste på. Danske Tyreese Tyr havde tilsyneladende erstattet TDE-signingen Reason, som ellers var blevet annonceret som support tilbage i september, og med al respekt for rapperen, som gav det et ærligt skud, var showet meget malplaceret i forhold til det, folk var kommet for at overvære. Det var derfor et utålmodigt publikum, som fik lov at vente helt frem til klokken 22, før aftenens hovedattraktion var klar til at tage Vesterbro i sin hule hånd.

“I know this energy. I like this energy”. Med de ord markerede DJ MackWop, at aftenens festligheder kunne skydes i gang, og netop energien skulle være det store gennemgående tema for aftenen. Over sine tre anmelderroste album, foruden et utal af afsindigt stærke gæstevers, har Jay Rock opbygget et misundelsesværdigt bagkatalog, med numre der besidder en rå og autentisk power, når de spilles live. Ser man bort fra de indledende numre: først ”Knock It Off”, efterfulgt af albumåbneren ”The Bloodiest” og YG-gæsteverset på ”I Just Wanna Party”, hvor det virkede, som om at amerikaneren ikke havde nok monitor på, og derfor anstrengte sin stemme unødigt, fik Black Hippy-medlemmet i allerhøjeste grad sat gang i den tætpakkede sal, som aftenen skred frem.

Det var især på de lidt ældre numre, at man kunne høre Jay Rocks let rustne og meget karakteristiske stemme føle sig hjemme. Redemption som album er velsagtens rapperens stærkeste, men den kirurgiske levering på både Isaiah Rashads ”Tity and Dolla”, GTA-anthemet ”Hood Gone Love It” fra Follow Me Home og selvfølgelig det helt igennem fantastiske sidste vers på Kendrick Lamars ”Money Trees” var ligesom i en liga for sig. Det blev bestemt ikke dårligere af, at publikum tog imod det med så åbne arme, som det var tilfældet.

Og ærligt talt – der er jo ikke nogen i gamet, der har holdt en lige så stabil formkurve som Top Dawg Entertainment de sidste 10 år. 10’erne har været et langt triumftog for de californiske rap superstars, hvor især de fire Black Hippy-medlemmer i bedste 1+1=3 stil har formået at oparbejde en synergi og skabe nogle nyklassikere i farten. Samarbejdet mellem Kendrick Lamar og Jay Rock har især været enestående, hvilket ”Vice City”, ”WOW Freestyle” og især den føromtalte ”Money Trees”, lige i hælene på hinanden, bekræftede til fulde til aftenens koncert. De her numre vil altid være en oplevelse live, selvom halvdelen af nummeret nødvendigvis må leveres af backingtracket. Gid de snart får lavet det album og en fælles tour. Man har vel lov at håbe…

Der blev ikke sagt meget mellem numrene, men det, der blev sagt havde tydeligvis en betydning og en vis tyngde for rapperen.  Før ”OSOM”, et nummer, Rock selv har erklæret som et af sine vigtigste på pladen, talte han kort om de op- og nedture, der kommer med en livsstil som den, han fører. Før titelnummeret ”Redemption” er det taknemmelighed over at være i live, efter det livstruende motorcykelstyrt, han oplevede i 2016, der fylder. Fælles er en nerve og autenticitet – en vilje til at hustle like you’re broke no matter what – som skinner igennem, hvilket aftenens sidste nummer og ubestridte højdepunkt: Black Panther-bangeren ”Kings Dead” efterfulgt af den overlegent triumferende ”WIN” fuldt ud understregede.

TDEs første signing og Grand Old Man viste os vejen og kørte sikkert sejren i hus foran et veloplagt og TDE-hungrende publikum på Pumpehuset. Samtidig satte han en streg under, at han sagtens kan tale med blandt de helt store lige nu – både på pladen og til showet.

Knock it Off

The Bloodiest

I Just Wanna Party (YG-cover)