Rune Bagge
No Tomorrow

ANMELDELSE: Listig lurendrejertechno

EP / Ownlife
Udgivelse D. 28.10.2018
Jens Dræby

Da Bagge udgav Pink Dreams i foråret 2018, var det et markant skifte for den arbejdsomme producer, der i feltet mellem Ingen Tak til Systemet og 2018s udgivelser var blevet voksen, som musikere bag energisk musik har det for vane. Årets første plade var en meget bevidst flugt fra en gammel stil med en håndfuld meget atmosfæriske stykker med techno. Hvor Pink Dreams meget drømmende og udfarende er ep'en No Tomorrow mere klaustrofobisk og sveddryppende, som et elegant møde mellem den nye og den gamle Rune Bagge.

Et nummer som "Reload" bærer syren på skjorten, men med en udpræget elegance, der gør nummeret til en leg med balance og forventning. Lyden er mere rå og organisk og kommer i gentagelsen til at stå en smule ud fra de mere raffinerede produktioner, som eksempelvis den formidabelt dragende åbner og titelnummer. Trods havneidyllen på albumcoveret lyder ep'en som en travl, kold og mørk metropol med nedslåede blikke og krydsede arme i et virvar af målrettede karosserier. Det er de små melodiske brudstykker blandet med organisk støj, der gør den store forskel for "Bathing in Bleach". Det er det millimeterpræcise technotog, der møder virkelighedens raslende skinner ved en sørgmodig melodi.

Rune Bagge holder sig inden for stregerne og danser elegant mellem dem. No Tomorrow er klichéen om det hjemsøgende spøgelse i storbymaskinens små frirum mellem klirrende cyklister, uopmærksomme automobiler og knitrende butiksvinduer. Der er bare ikke en finger at sætte på Bagges udtryk, der i høj grad bærer potentialet til mere fra samme skuffe.