Nervepirrende tysk post-punk vendte tilbage til Danmark

Die Nerven, Loppen, København

Tysk musik fylder ikke ligefrem hitlisterne hos de danske lyttere, men bandet Die Nerven fra Stuttgart viste med en pulserende liveoptræden, at deres blanding af rå tysk lyrik og dragende guitar-arrangementer har et publikum i Danmark, og måske kan det vække yderligere interesse for den blomstrende tyske musikscene. Lørdag aften var den unge trio taget til Christiania, for sammen med deres warm-up band Levent at indtage spillestedet Loppens lille scene og give Københavnerne noget energi og intensitet fra de tyske himmelstrøg. De var nemlig helt fænomenale live.

I de sidste cirka seks år har der i Tyskland været en stigende interesse for undergrundsmusik, som særligt trækker på inspiration fra 80'ernes post-punk- og new wave-scene. Flere unge bands, som Messer, Drangsal, All diese Gewalt, Jungstötter, Isolation Berlin og Die Nerven, har herved fået stor opmærksomhed for deres eksperimenterende stil. Samtidig har de alle det til fælles, at de gennem det tyske sprog skaber en kantet lyd, der adskiller sig markant fra den engelsksprogede musik, som vi er så vant til herhjemme. Trods sprogbarrieren har Die Nerven dog tidligt formået at række uden for de tyske grænser. Hvorfor det i lørdags var tredje gang, de gav koncert på dansk jord. Første gang var i 2014, hvor de efter udgivelsen af deres andet studie album ”Fun” gav en anmelderrost koncert på Roskilde Festival. Den danske sanger og sangskriver Jens Unmack har også flere gange på sin blog udtalt sig positivt omkring trioen, som han i 2015 kaldte ”et af Tysklands mest spændende bands lige nu”.

Da klokken lørdag slog 22.00, kunne publikum først nyde et par øl til pigerne fra Levent, som gav en god, om end lidt fodslæbende forestilling. Til gengæld var det en intens maskine, som blev kickstartet, da Die Nerven herefter kom på scenen. Den barbenede trommeslager Kevin Kuhns rytmiske evner lagde bunden for et fremaddrivende og tempofyldt sæt, som bød på flere hits primært fra bandets fjerde album ”Fake”. Pladen med den tidstypiske titel har fået en god modtagelse fra anmelderne og står som en af 2018's mest interessante udgivelser fra Tyskland. Hvor bandet på deres tidligere plader satte ord og lyd på ungdommens anger, fremmedgjorthed og nihilisme, så slår den nye plade en mere politisk og kritisk stemning an, hvor især den ungdomsgeneration, som bandets medlemmer selv er en del af, bliver sat til skue.

Dette blev især tydeligt, da forsanger og guitarist Max Rieger, med et stift blik og pumpende blodåre, skrålede teksten til nummeret ”Explosionen” ud over det entusiastiske publikum – et nummer, der blandt andet påtaler de unges negative brug af sociale medier. Indimellem bandets hæsblæsende numre var der også plads til et cover af Pink Floyds ”Shine on You Crazy Diamond”. Alle tre medlemmer skiftedes undervejs til at synge, og sammen med numrenes vekselvirkning mellem noise rock-inspirerede afsnit og mere flydende guitarpassager, og et yderst velfungerende sammenspil mellem de tre, var dette heftige postpunk-show alt i alt en musikalsk oplevelse.

Post-punk, indierock eller noise rock er fattige betegnelser, og det kan være svært helt at sætte en finger på, hvem Die Nerven er inspireret af, for de er dygtige musikere, og deres lyd minder ikke direkte om så mange andre. Sikkert er det dog, at bandet har et tilhørsforhold til det legendariske tyske band Tocotronic, der i sine unge dage var præget af samme ungdoms vrede og tvivl. Sammenligningen er blevet foretaget så ofte i de tyske medier, at Tocotronic i 2014 sagde ja til at spille Die Nerven i musikvideoen til nummeret ”Angst”.

Der var et pænt fremmøde til lørdagens koncert, men det bliver spændende at se, om Die Nerven formår at skabe større interesse for det musikalske skatkammer, som ligger syd for den Danske grænse. En ting er dog sikkert, Die Nerven har genklang i Danmark, og gad vide om de ikke kommer igen en fjerde gang.