Sigrid
Sucker Punch

ANMELDELSE: Skizofren debut, der ender i mål

Album / Island Records
Udgivelse D. 08.03.2019
Sara Elisabeth Nedergaard

Sigrid udgav ep’en Don’t Kill My Vibe 2017. Ud over hitsingle og titelsang var det generisk og kedeligt og ikke noget, der skiller sig ud fra popmarkedet. Raw-ep’en udkom så i 2018 og viste en anden side af Sigrid. Nemlig en fantastisk lyd og et skønt udtryk fra en ung finurlig kvinde, der næsten kunne sammenligned med Joni Mitchell. Nu kommer debutalbummet så. Og det er en skizofren omgang, der nærmest er delt op i Don’t Kill My Vibe-lyd i den første halvdel og Raw-lyd i sidste halvdel.

Albummets første fem sange og næstsidste skæring ”Never Mine” er bombastiske popproduktioner, hvor Sigrids finurlighed er pakket ind i så tykt et synthpoptæppe, at den stakkels sangerinde slet ikke kan ånde. På ”Basic” kommer der et break med akustisk lo-fi-optagelse af Sigrid. Og det er så fint og ærligt et udtryk, men så hurtigt som det opstod, så hurtigt er vi tilbage i producerland. Der spirer dog håb i mig om mere bund på resten af pladen, hvilket heldigvis viser sig at holde stik. ”Level Up” har fin falset og skæv opbygning. ”Sight of You” er mere legende i sit udtryk med insisterende strygere. ”Business Dinners” er Julia Michaels i norske klæder i tyggegummiunivers – hvilket fungerer fremragende! Og ”In Vain” har en helt exceptionel vokal fra Sigrid, der især er stærk, når hun nærmest growler sine følelser ud, og lige så på den stærke albumlukker ”Dynamite”.

Med seks numre, som er generiske og overproducerede, og seks numre, der er helt absurd stærke og viser den kunstner, Sigrid forhåbentlig skal være fremover, er jeg i vildrede. Vi lander på fire stjerner, for sidste halvdel af albummet er satanedeme godt. Og så lige en disclaimer her på falderebet: Jeg er obs på at jeg bruger en diagnose (skizofreni) på en lidt upassende måde, men jeg kan simpelthen ikke finde på en bedre forklaring. Lyt til pladen og forstå.