Litterært-musikalsk makkerpar er tilbage – og tak for det

Mouritz/Hørslev, Train, Aarhus

Lone Hørslev er en meget musikalsk forfatter. Ud over at have udgivet en stribe digtsamlinger, romaner og en enkelt novellesamling, har hun også skrevet sangtekster til hele tre musikalske projekter gennem årene, med tre forskellige sangere og komponister i front. Mouritz/Hørslev med Mads Mouritz, Er De Sjældne med nu desværre afdøde Solveig Sandnes og Uhørt med Jesper Mechlenburg. I alle tre tilfælde har hun også bidraget med korsang og hos Mouritz/Hørslev ligefrem lejlighedsvis lead-vokal, og det er Mouritz/Hørslev, der nu er draget ud på en lille turné, dog uden at have udgivet ny musik siden 2013.

Duoen har imidlertid lovet nye sange og har desuden medbragt et nyt band bestående af de gamle samarbejdspartnere, guitarist Jacob Funch og trommeslager Mads Andersen samt den nye bassist og keyboardspiller Jakob Falgren. Stedet er i aften Train, som måske er lige det største, men koncerten var oprindeligt planlagt til Hotel Carmel, men måtte flyttes grundet ombygning. Der er sat stole op, for det er jo i høj grad lyttemusik, og cirka 100 personer er mødt frem.

Aftenen åbner med et digt af Lone Hørslev fra samlingen La’ os og går over i sangen ”Kom på torsdag”, der indeholder nogle af de samme tekstlinjer – linjer, der går fra hverdagssituationer som en fejlagtig slukning af en fryser til bekymringer om globale kriser som den smeltende indlandsis, hvilket er et genkommende træk ved mange af Hørslevs tekster. Mads Mouritz spiller nænsom akustisk guitar og synger med sin karakteristiske lyse, drengede stemme, mens Hørslev lægger et fint kor, og Jacob Funch markerer sig med elegant, jazzet lead-guitar, som han fortsætter med i mange af sangene.

Her i første sæt får vi mange ballader, blandt andet den smukke ”Alting var smukkere” og den lettere indignerede og ligeledes flotte ”Lindevang St.” om Københavns mange hjemløse. ”Festsang” er et af de numre, hvor teksten er meget ordrig i forhold til melodien, og i det hele taget er Hørslevs sangtekster en smule mere digt-prægede, med færre rim og fast rytme, end eksempelvis det, man kan opleve på Nikolaj Nørlunds nye album Housewarming med sangtekster af Naja Marie Aidt – absolut uden at det er et problem, for Mads Mouritz får det hele til at hænge sammen.

I andet sæt er der skruet lidt op for det dansable element, eksempelvis i ”Link til lykken”, der blandt andet henviser til Vild Med Dans, den bluesede ”Lille krokodille” og ”Gaver af ild”, der nærmest har et orientalsk tonesprog, og hvor Hørslev i øvrigt synger leadvokal i første vers og slipper udmærket fra det. Vi får også to nye sange, den energiske ”Termodragten” og den mere lavmælte ”Ild mellem os”, hvor sidstnævnte kombinerer kærlighedskvaler med problemer med at antænde en grill i den lunefulde danske sommer. Atter et meget Hørslevsk digt. Undervejs læser Hørslev lidt op fra sine to seneste, fremragende digtsamlinger, La’ os og Dagene er data og får også indflettet et af sine ældre skilsmissedigte i ”Gaver af ild”, og da gruppen siger tak for i aften efter ”Svampeplukker”, er der dømt stående ovationer.

Vi bliver heldigvis forkælet med tre ekstranumre, hvor duoen og det velspillende band slutter i deres mest rockede hjørne med ”Blik bang bang”. En glimrende aften, hvor ord og musik går op i en højere enhed. Skulle man indflette en enkelt indvending, ville det være, at Mads Mouritz’ vokal lå en smule for lavt i lydbilledet, især på de mere rockede sange, hvor den til tider var ved at blive overdøvet af bas og trommer – i hvert fald fra, hvor jeg sad tæt ret tæt på mikserpulten, og sid-ned-setuppet lagde ikke op til flytning – og det er jo synd, når teksterne er så velskrevne. Det er dog småting, og det var en fornøjelse at se Mouritz/Hørslev tilbage i Aarhus for første gang i seks år. Så venter vi bare på et nyt album.

Mouritz/Hørslev spiller på Hotel Cecil i København 10. marts (udsolgt) og 19. marts (få billetter)

Digt fra La’os

Kom på torsdag