Shy shy shy bøjer deres talent og overskud i neon

Shy shy shy, Atlas, Aarhus

Anmeldt af Kristina Grønning | GAFFA

Med en øl i hånden og en partner under armen varmer adskillige aarhusianere i aften op til den forestående weekend i Atlas’ musikalske rammer. Scenen er i denne anledning oplyst i et lilla og afdæmpet skær, og de feststemte koncertgæster lægger trygt deres torsdag aften i Shy shy shys kompetente hænder.

Siden Shy shy shy tog deres første børneskridt med debut-ep’en Love Songs tilbage i 2015, har gruppen haft op til flere singler i hyppig rotation på blandt andet P6 Beat. Det seneste skud på stammen er ep’en Gloss, der udkom tidligere på måneden og kastede fire velfortjente stjerner af sig i GAFFA. Det er med den i ryggen, at den københavnske duo bestående af Astrid Cordes (sang og keyboard) og Simon Kjeldgaard (sang og guitar) i aften skyder deres danske forårsturné i gang bevæbnet med deres veloplagte liveband.

Vi skal ikke mange sange ind i sættet, før det står klart, at gruppen efterhånden har adskillige koncerter under bæltet. De udstråler overlegent overskud og en musikalsk spidskompetence, der i den grad kan mærkes bagerst i salen. Shy shy shys nuancerede og forførende lydbillede formår også at skinne igennem live, og med gode vibrationer fra numre som ”Soft & Hard”, ”Drive” og ikke mindst hitsinglen ”Do Not Ask” er entusiasmen blandt publikum ikke til at tage fejl af.

Aftenen fører os ovenud igennem hele følelsesspektret, og bandets rørende overbevisningsevne cementeres blandt andet med nummeret ”Neon” og når nye højder, da Cordes påbegynder det stille og sårbare nummer ”Joyride”, hvor et overraskende stille publikum blot lytter og giver sig hen til de svævende og atmosfæriske synth-melodier.

Dog er der ikke taget meget hensyn til de unisone vokaler, der ellers kan siges at være duoens kendemærke. Der er skruet markant ned for Kjelgaards mikrofon, og han virker i forvejen en smule mere tilbageholden og reserveret sammenlignet med Cordes’ karismatiske selvsikkerhed. Imidlertid formår han visse gange at skinne igennem med forvrængede guitarsoloer, hvilket især eskalerer ved aftenens sidste nummer, ”Doggystyle”, der lukker sættet med en kompromisløs energiudladning.

Den glæde og legesyghed, der præger aftenens sceneoptræden, er blot et vidnesbyrd om, at Shy shy shy føler sig hundrede procent hjemme på en scene og elsker, hvad de laver. Selvom scenen i aften kun er oplyst i en afdæmpet, lilla farve, skærer duoens oprigtighed og musikalitet igennem som neon.

Se Shy shy shys turnéplan på Facebook

Beautiful Boys & Girls
Lucky Luke