Spellling
Mazy Fly

ANMELDELSE: Forunderligt og fragmenteret

Album / Sacred Bones Records
Udgivelse D. 22.02.2019
Simon Heggum

Bag det pudseløjerlige alias Spellling (get it?) gemmer den amerikanske sanger og musiker Tia Cabral sig og rammer noget unikt på sit andet album Mazy Fly. Stilen ligger ikke langt fra Janelle Monaes tidligere bedrifter eller Cold Specks' undervurderede Fool’s Paradise album, da pladen både rummer en varm soulet fornemmelse og isnende kold synthpop. Oftest på nippet til totalt John Carpenter-horror.

Budgettet er tydeligvis ikke blevet brugt på dyre synths og high-end studieinspilninger, men det klæder virkelig musikken, hvor de plimpende Casio-keyboards, skrabede trommeforløb og lo-fi produktion løfter en samling sange om universel frygt og at blive bortført af aliens. Pladens stærkeste kort er dog Cabrals stemme, som er forførende jazzet og dæmonisk på samme tid. Det går perfekt i spænd med lyduniverset, og sjovt nok ledes tankerne nærmere hen mod Kate Bush, Fever Ray og b-siden af David Bowies Low end de sædvanlige inspirationskilder.

Stærkest er den korporlige ”Haunted Water”, med sine isnende, cool 8-bit-tendenser, og den ufolignelige ”Under the Sun”, der med sine fængende leadsynths og Cabals jazzede sangforedrag leverer en melodi og en opbygning, som gør den til stensikker kandidat som en af årets singler. Så stærk er sangen faktisk!

Men mange af sangene har det med at blive en kende for fragementariske i deres vilje til at eksperimentere, hvilket især går ud over de mange vignetter, hvis tilstedeværelse kan være direkte svære at retfærdiggøre. Oven i hatten er der et par numre, som desværre er hurtigt glemt. Men på trods af dette leverer Spellling et virkelig spændende, eksperimenterende og også stærkt originalt værk. Hvilket alligevel er en stor kompliment herfra. Hermed en stor anbefaling.