Rainbrother
Island

ANMELDELSE: Trygt og følelsesforladt

Album / General Bird
Udgivelse D. 29.03.2019
Simon Nielsen

Island har Rainbrother stadig godt fat i en genre, der egentlig burde være død med 00’erne. The Figurines har været der, det samme har The Rumour Said Fire, og ligesom historien som regel udvikler sig, følger der altid en masse succes med. Det samme gælder Rainbrother, der for længe siden prikkede hul på den udenlandske presse og trådte ind i tourbussen mod det store udland.

Hvor Tales from the Drought trak på de amerikanske sangtraditioner og videreformidlede det, som Fleet Foxes i begyndelsen gjorde, er der er et større skandinavisk element over Island. Henover "Black Chemicals" og "Warriors" præsenteres jeg for det detaljefyldte univers, men det udvikler sig hurtigt til baggrundsstøj i forårssolen. Hverken vrede eller videre eksempler på følelser mærker jeg fra fem-mandsbandet, der ufortrødent fortsætter igennem "Dawn", hvor sangskriver Bjarke Bendtsen let, elegant og sukkersødt danser hen over skrøbelige fraseringer, der kun nøjes med at kilde lidt i øregangene.

Igennem Island tages jeg tilbage til min gymnasietid. Dengang alle hørte The Balcony og trippede over The Rumour Said Fire, men den nostalgiromantiske følelse, som jeg egentlig burde blive ramt af, udebliver fuldkomment. I stedet undres jeg over retrotendenserne i folkemusikkens afart, Rainbrother befinder sig i. Hverken fortællingerne på albummets ti sange vil mig noget videre, og jeg mærker aldrig, at der er noget på spil. I stedet bliver det hele lidt kedeligt, og jeg forestiller mig, hvordan det sikkert fungerer udmærket med en reparationsbajer på en græsmark, men så heller ikke længere end dertil.

Ligesom Rainbrother gjorde det på Tales from the Drought, forsøger de at kombinere centrale elementer fra folkemusikkens natur med den skandinaviske og amerikanske musikarv. Men i stedet for at eksperimentere med resultatet, forbliver Rainbrother indenfor de trygge rammer, der kun momentvis stikker udenfor, og efterlader Island i kedsomhedens jerngreb.