Oh Land: Family Tree

Oh Land
Family Tree

ANMELDELSE: Et poetisk livstræ med dybe rødder

GAFFA

Album / Tusk or Tooth Records
Udgivelse D. 03.05.2019
Anmeldt af
Kristina Grønning

Det er fem år siden, at Oh Land sidst har sluppet et studiealbum, men efter personlige op- og nedture er danske Nanna Øland Fabricius tilbage med albummet Family Tree – dog er der groet et tykt lag græs over den energiske og distinkte pop-lyd, der ellers giver genlyd hendes bagkatalog.

Albummet, der er produceret i New York i samarbejde med Thomas Bartlett (St. Vincent, The National, Florence & the Machine), præsenterer et markant skift for Oh Land af hensyn til lyd og tempo. Allerede ganske kort inde i albumåbneren og titelnummeret slås tonen an for den sfæriske og organiske lyd, der præger resten af udspillet.

Numrene, der klinger som en samling af nordiske viser, består af alt fra pizzicato-strygere, harpe og mellotron til elektroniske trommepads og synthesizers. Lytteren bliver pakket trygt ind i melankolske vokalharmonier og omsluttende klaverakkompagnementer, der beretter om evnen til at finde fodfæste, når tingene brister. 

Family Tree udspringer fra et bredt musikalsk rodnet, der knytter sig til alt fra soul og r&b (”Sunlight”) til traditionel kirkemusik (”Coma”), og alligevel formår Oh Land stadig at bevare den røde tråd gennem pladen. Man mangler generelt noget dynamisk fremdrift i numrene, men her lyser de to singler, ”Human Error” og ”Brief Moment”, op og bidrager med en snert af gennemslagskraft og pondus, som albummet sagtens kunne tåle mere af. Det står til tider lidt i stampe.

Som sløjfe på hele fortællingen slutter Oh Land værket af med den sigende titel ”After The Storm”, der på poetisk vis understreger, at Nanna Øland ikke kun er en musiker og sanger i særklasse, men også en rørende historiefortæller.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA