Dean Lewis
A Place We Knew

ANMELDELSE: Dean Lewis har lavet det perfekte café-album til mødregruppen

Album / Universal Music
Udgivelse D. 22.03.2019
Nanna Jenner Jensen

Australske Dean Lewis har fået godt fat i det internationale publikum takket være storhittet “Be Alright”, der tikker streams ind i rekordfart. På debutalbummet fortsætter Lewis stilen og byder på ukompliceret og lettilgængelig folkpop, der er nemt at synge med på. Hvis James Blunt og The Lumineers fik et musikalsk barn, så fik de lyden af Dean Lewis

Omdrejningspunktet for albummet er Lewis’ (åbenbart mange) forliste forhold. Men desværre er teksterne cirka lige så originale som et Hallmark-kort, og melodierne nogenlunde lige så forudsigelige som plottet i en romantisk Barbara Cartland-roman. Der mangler variation i produktion og opbygning af numrene, som lynhurtigt minder om hinanden. Selv med de syngbare omkvæd i baghovedet.

Lewis er en moderne mand i sine følelsers vold og en repræsentant for den emotionelle maskulinitet (og den er der bestemt ikke noget i vejen med!), men i Lewis' tilfælde resulterer det desværre i banale fortællinger om at opdage en kærestes utroskab og blive trøstet af gutterne bagefter. Han bønfalder kvinderne om at blive (og gøre hvad?) eller opfordrer kærester til at “stay awake” og “hold on” (men hvorfor?), imens tilståelser om, at han ikke elskede dem godt nok, hårdt nok eller længe nok gentages i det uendelige på pladen.

Dean Lewis har til gengæld lavet det perfekte café-album til mødregruppen. Der, hvor baggrundsmusikken til en kop kaffe med veninderne helst ikke skal være for vild og forstyrre samtalen, men egentlig bare sætte den hyggelige stemning i lokalet. I dén kontekst brillerer Lewis. Men på alle andre parametre bliver han simplethen for top-poleret, ufarlig og grænsende til det kedelige.