Anderson .Paak
Ventura

ANMELDELSE: Anderson .Paak vender hjem på Ventura

Album / Aftermath
Udgivelse D. 12.04.2019
Cillian Murphy

Allerede fra det første taktslag på “Come Home” lader der til at være en anden ro over den Anderson .Paak, vi kommer til at opleve på Ventura, kontra den .Paak, vi fik at høre på det Dr. Dre-producerede Oxnard. At nummeret gæstes af en af gæsteversenes ukronede konger, Andre “Ice Cold” 3000, bidrager blot til helhedsoplevelsen, som forstærkes på albummets andet nummer og ditto single, “Make It Better”, hvor livetrommerne (formentlig indspillet af multiinstrumentalisten selv) suppleres af en kælen basgang og gæstevokaler fra Motown-legenden Smokey Robinson.

Strygerne i omkvædet fuldender udtrykket på det stærke nummer – det er soul, så det drypper ned ad væggene, og det føles rart alle de rigtige steder. Det føles som om, masseappellen og de store, lidt upersonlige pladeselskabshits fra Oxnard er blevet erstattet af essensen af, hvad .Paak står for. Nemlig de organiske beats, med analoge instrumenter, den let rustne stemme, som skiftevis synger og rapper melodisk og naturligvis et væld af små detaljer på produktionerne, som gør, at man som lytter stadig falder over små guldkorn her og der, selv på den tiende gennemlytning.

Ventura virker som den naturlige fortsættelse af novembers Oxnard og kan med lidt god vilje karakteriseres som anden halvdel af det dobbeltalbum, som Dre og .Paak stod sammen om. Ligesom sine tre foregængere er Ventura opkaldt efter et område i det Californien, som har haft betydning for den amerikanske multikunstners liv. På producerfronten er .Paak selv anført som co-producer på ca. halvdelen af pladens numre – og som enlig producer på ”Chosen One”, som nærmest dufter af Thundercat med sine diskofunkede elementer. Med fare for, at denne anmeldelse skal blive en konstant afvejning af de to seneste album over for hinanden, kan man altså bare høre, at de her mere soulede og funky kompositioner er tættere på hjem for Andy. Når det er rigtig godt, trækker det ligefrem tråde tilbage til rapperens Magnum Opus fra 2016, Malibu.

Det er måske også her, man kan sætte en lille finger på Ventura. Man kan argumentere for, at der mangler en ”Am I Wrong” som et rendyrket festnummer, der sætter ild under gulvet til livekoncerterne. På den anden side har det skabt et mere følsomt kærlighedsalbum med plads til de større følelser. Og frygt ej – det er Dr. Dre, der har stået for mixingen af pladen, så hiphop-elementerne af pladen kommer til sin ret, især på et nummer som "Winners Circle", som tilbyder en nærmest "The Waters"-rappende Anderson .Paak på beatet. Men, hvor Oxnard var spækket med højtprofilerede hiphopstjerner, er gæstelisten langt mere mådeholden på Ventura, hvor føromtalte Andre 3000, Smokey Robinson, Brandy og en posthum Nate Dogg står for de mest iøjnefaldende bidrag.

Hvis Anderson .Paak blev beskyldt for at komme for langt væk fra sin oprindelige sti på Oxnard, har han i hvert fald fundet hjem på et rigtig solidt og velproduceret album.