Ras Teo & Roberto Sánchez
Ras Teo Meets Lone Ark - Ten Thousand Lions

Roots reggae af absolut bedste skuffe

Vinyl + download / A-Lone Productions
Udgivelse D. 03.05.2019
Henrik Bæk

Det er ti år siden den svensk/armenske reggaesanger Ras Teo (Jah Menelik) debuterede med albummet Mystic Morning, der i 2011 blev efterfulgt af albummet Show I The Way. I 2015 gjorde han for alvor opmærksom på sig selv med det fine album Bredda Daniel, der i 2017 blev efterfulgt med de ligeså bemærkelsesværdige udgivelser Ancient Hymns og Timeless, der beviste at Ras Teo er en af vores tid bedste roots reggae sangere. Men en stemme der i sine lidt hængende fraseringer ligger sig tæt op af tidligere reggaelegender som Pablo Moses og Johnny Clarke, er Teo ’født til at synge roots’.

Samarbejdet med den spanske producer Roberto Sánchez har været undervejs siden de to i begyndelsen af året udsendte maxisinglen Mansa Musa/Bad Friday og sikke dog et samarbejde!

Roberto Sánchez begyndte allerede i 1997 at producere musik og etablerede samme år pladeselskabet A-Lone Productions, der også står bag denne udgivelse. Pladeselskabet har efterhånden mange udgivelser bag sig og samarbejdet tæller navne som Glen Washington, Alpheus, Earl Sixteen, Virginia Rivera, Rod Taylor, Kenny Knots, Afrikan Simba, Clive Matthews, Benjammin, Horace Andy, The Heptones, Big Youth, Alton Ellis, Bitty Mclean og U Brown, så det er ikke en ’hr.hvem-som-helst’, der her teamer op med Ras Teo.

Pladeselskabets (og Sánchez) erklærede mål er at holde liv i reggaerødderne, således som musikken lød tilbage i 1970erne og det er lige præcis det Ras Teo og Sánchez gør på det nye dobbeltalbum, der rummer hele 24 skæringer i to udgaver. De første 12 numre er med vokal og de følgende 12 numre er dubbede udgaver af vokalnumrene – alle indspillet analogt i Cuerto, Spanien, men kunne lydmæssigt ligeså godt være indspillet på Channel One i 1970ernes Kingston, Jamaica.
Musikalsk er det Sánchez live/studio band A Lone, der står for rytmerne og det gør de i overlegen stil med den for roots reggae så traditionsrige blæsersektion, stramt synkoperede tromme- og bassrytmer, boblende keyboards, skarpe guitar-riffs, sprudlende percussions – alt sammen indspillet live i studiet.

Ovenpå det hele hviler Ras Teos stemme, der passer perfekt til roots arrangementerne og som løfter det hele med en række bevidste sange. Der synges om den rige afrikanske Kejser Musa I Of Mali (Mansa Musa), forfølgelsen af rastaer i Coral Gardens (Bad Friday), de etiopiske jøder (Falasha), ghettofolkets lidelser (Down In The Garisson) og Haile Selassie (Father’s House) – alle sange leveret med stor indlevelse og autencitet.

Måske har vi her årets bedste roots reggae udgivelse?