ANMELDELSE: Så kører Boussnina-bussen

Elias Boussnina, Spot Festival, Scandinavian Congress Center, Aarhus

ANMELDELSE: Så kører Boussnina-bussen

R&b-genren er stærkt repræsenteret på årets festival, ganske som den har været det på de danske og internationale hitlister i de senere år – herhjemme især, siden Julias Moon og Scarlet Pleasure brød igennem nogenlunde samtidig for cirka fem år siden. Et af de nyeste knopskud på stammen er 25-årige Elias Boussnina, som indledte karrieren som joke-rapper under aliaset Yung Coke for tre år siden og fik virale, platte hits som "Dank fra den østside" og "Født til at ball". Nu er projektet heldigvis lagt i graven, og i februar sprang Boussnina ud som seriøs kunstner med ep'en Shameboy. En ep, der viser ham som solid r&b-sanger med hitpotentiale næsten på niveau med førnævnte Julias Moon og Scarlet Pleasure, og ep'en har da også givet ham store hits i form af "5:30" og "Candy".

Det er også det iørefaldende og dansable midt-tempo-nummer "5:30", der åbner eftermiddagens Spot-koncert for et ganske talstærkt publikum på den store scene i Scandinavian Congress Center. Elias Boussnina stiller op med et helt og ganske velspillende band med guitar, bas, keyboard og trommer – og en smule backtrack, som ofte brugt i genren. Boussninas ganske stærke og sjælfulde, let lyse stemme står klart og rent i lydbilledet – også når han synger i falset i eksempelvis "She Will" – og bringer ham sammen med bandet langt ud over scenekanten.

Til gengæld ser han lidt genert ud på scenen og ved ikke helt, hvor han skal kigge hen – og sjældent på publikum. Det er nu mere charmerende end generende og forsvinder sikkert med sceneerfaringen, og på sin vis er det befriende med en smule usikkerhed i den ofte ret selvfedme-dyrkende genre. Det minder mig lidt om Frank Oceans indadvendte, men ganske overbevisende koncert på NorthSide i 2017 – en optræden, der delte vandene – og vokalmæssigt er der også visse ligheder mellem Ocean og Boussnina, også når sidstnævnte lægger sig op ad rap i versene i "13th Floor". Og gør det noget bedre, end da han rappede som Yung Coke.

I løbet af sin kun 30 minutter korte optræden når Boussnina at fremføre alle syv numre fra Shameboy samt en ny ballade med titlen "Summertime Blue". Endnu et hitpotentielt nummer, som tilmed byder på en halvlang, blueset guitarsolo fra den veloplagte Søren Breum. Skal man indvende noget, ud over den manglende øjenkontakt med publikum, må det være, at det ville have klædt Boussnina med en eller flere korsangere, enten fra bandet eller andre. Det ville have givet hans ellers flotte vokal lidt med- og modspil, hvor den til tider stod lidt nøgent i lydbilledet, lejlighedsvis bakket op af meget afdæmpet kor fra backtracket.

Flere blandt publikum synger med på stort set alle sange, der kredser om det både vilde og forvirrende ungdoms- og kærlighedsliv og også tekstmæssigt har både substans og humor, eksempelvis linjen "You always bring the drama like the evening news" i "Bring the Pain". Så husk lige navnet og stavemåden – det udtales i øvrigt med tryk på anden stavelse – for ham kommer vi til at høre meget mere til.

5:30

Lost Ones

Still Here